Arvioitu kesto
3 h
Järjestäjä
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
- Väitöskirjan otsikko: Internationalization of Arts Universities – Towards Social Sustainability
- Vastaväittäjä: Terhi Nokkala
- Kustos: Toni-Matti Karjalainen
Tilaisuus on englanninkielinen.
Väitöskirjan tiivistelmä
Niemensivu, Outi (2024): Internationalization of arts universities – Towards social sustainability. Sibelius Academy of the University of the Arts Helsinki. Studia Musica 98.
Tämän taideyliopistojen kansainvälistymistä käsittelevän tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten ja missä määrin taideyliopistojen kansainvälistyminen ja sosiaalinen kestävyys kohtaavat toisensa paikallisessa kulttuurien välisessä kontekstissa. Tutkimus keskittyy siihen, miten taideyliopistojen musiikkikorkeakoulut edistävät taiteen ja kulttuurin avulla sosiaalista kestävyyttä, kuten esimerkiksi moninaisuutta, inkluusiota, oikeudenmukaisuutta sekä sosiaalista hyvinvointia ja yhteenkuuluvuutta erilaisuuden kohtaamisen kautta. Taideyliopisto voi osana kolmatta, yhteiskunnallista tehtäväänsä vaikuttaa positiivisesti erilaisista kulttuureista tulevien ihmisten vuorovaikutukseen ja yhteenkuuluvuuteen.
Taidejohtamisen alaan liittyvä poikkitieteellinen tutkimus asemoituu kolmeen tieteelliseen keskusteluun: yliopistojen kansainvälistyminen, kestävyys ja yhteisöjen osallistaminen (community engagement). Kestävyydessä tutkimus keskittyy sosiaaliseen kestävyyteen. Laadullisessa tapaustutkimuksessa tutkitaan kahta eurooppalaista taideyliopistoa ja niiden musiikkikorkeakoulua: Helsingin Taideyliopistoa sekä Grazin Musiikin ja esittävän taiteen yliopistoa.
Jotta perinteinen musiikin koulutus olisi sosiaalisesti kestävää, sitä on tarkasteltava uudesta näkökulmasta yhteistyössä alan kaikkien toimijoiden kanssa. Musiikkikoulutuksen elitismin, läntisen klassisen musiikin valta-aseman ja kapeasti määritellyn laatukäsityksen luomien esteiden madaltaminen edellyttää muutoksia instituutioiden strategiassa, johtamisessa ja toimintatavoissa. Proaktiivinen ja vastavuoroinen toiminta paikallisten yhteisöjen kanssa, koko yliopistoyhteisön osallistuminen sekä yhteistyö paikallisten yhteisöjen ja yhteistyökumppanien kanssa ovat edellytyksiä muutoksessa kohti sosiaalista kestävyyttä.
Tutkimus kontribuoi yliopistojen sosiaalisen ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tieteelliseen keskusteluun. Se myös laajentaa yliopistojen kansainvälistymisen tutkimusalan taideyliopistoihin ja niiden musiikkikorkeakouluihin poikkitieteellisellä lähestymistavalla. Tutkimus tarjoaa uusia näkökulmia ja orastavia visioita taide- ja tiedeyliopistojen kansainvälistymisen parissa työskenteleville tahoille.
Lisätiedot
Outi Niemensivu
outi.niemensivu@uniarts.fi
Tapahtuman liput ovat myynnissä Musiikkitalon omassa lippukaupassa verkossa, lipunmyyntipisteessä sekä puhelinpalvelussa (puh. 0600 411 101, avoinna arkisin klo 9–15, puhelun hinta 0,99 e/min + pvm/mpm). Lipunmyynnin asiakaspalvelupiste Musiikkitalossa on avoinna arkisin klo 13–18 sekä konserttia edeltävän tunnin ajan. Verkkokauppa on avoinna vuorokauden ympäri.
Ryhmäliput konsertteihin voit varata tällä lomakkeella. Ryhmän minimikoko on 10–20 henkilöä konsertista riippuen.
Musiikkitalon ryhmämyynti ei tee varauksia ilmaistapahtumiin eikä orkesterien kenraaliharjoituksiin.
Maistuisiko väliajalla lasi kuohuvaa, kuppi kuumaa tai pientä purtavaa? Ennakkotilaamalla väliaikatarjoilut säästyt jonottamiselta ja väliajan koittaessa voit istua valmiiksi katettuun pöytään.
Jos haluat herkutella rauhassa jo ennen konserttia, valitse Preludi-buffet! Runsas herkkupöytä on katettuna ennen konsertteja klo 17.30–19.00. Vaihtuva valikoima sisältää pieniä suolaisia ja makeita herkkuja sekä kahvia tai teetä.
Keskeisempää sijaintia on vaikea löytää: lähes kaikki julkiset kulkuvälineet tulevat aivan viereemme. Kaikilla sisäänkäynneillä on ympärivuotiset pyöräparkit. Lähimmästä Aimo Park Finlandia -parkkihallista pääsee kuivin jaloin suoraan hissillä aulaamme.
Musiikkitalo on esteetön ja kynnyksetön.
Konserttisalissa esteettömät paikat ja pyörätuolipaikat sijaitsevat permannon ylätasanteella lähellä sisäänkäyntejä. Valtaosaan tapahtumista on saatavissa maksuttomia avustajapaikkoja.
Konserttisalissa muille kun esteettömille paikoille on jyrkät portaat. Mikäli portaiden käveleminen tuottaa vaikeuksia, suosittelemme valitsemaan paikat mahdollisimman läheltä ovia 2–7.
Jokaisessa kerroksessa on esteetön wc. Opasteemme ja porraskaiteemme ovat kohomerkittyjä, ja lattioissa kulkevat ohjauslistat. Induktiosilmukat ovat käytössä kaikissa saleissa. Opaskoirat ovat tervetulleita taloon.
Konserttisali
Lippusi paikkamerkinnästä näet reitin paikallesi. Ovinumero kertoo, mistä ovesta sinun tulee saapua saliin, ja katsomot on merkitty kirjaimin. Pyörätuolipaikat ovat sisäänkäyntien tasolla. Eikä huolta, jos salimme ei ole sinulle ennestään tuttu: henkilökuntamme ohjaa sinut oikeaan katsomoon.
Huomioithan, että Konserttisalin portaat ovat jyrkät ja sali syvä. Mikäli portaiden käveleminen tuottaa vaikeuksia, suosittelemme valitsemaan paikat mahdollisimman läheltä ovia 2–7. Portaita on eniten paikoille, jotka sijaitsevat lähimpänä lavaa.
Camerata, Sonore ja Black Box
Rivinumeron avulla suunnistat numeroidulle istuimellesi katsomossa. Pyörätuolipaikat ovat sisäänkäynnin tasolla. Eikä huolta, jos salimme ei ole sinulle tuttu: ovihenkilökuntamme ohjaa sinut paikallesi. Jos lipussasi lukee numeroimaton katsomo, voit valita paikkasi vapaasti.
Katsomokartat
Voit tutustua saliin jo ennalta lataamalla katsomokartan:
Naulakko
Ulkovaatteet ja suuret kantamukset on jätettävä naulakkoon. Vartioitu vaatesäilytys sisältyy lipun hintaan, eli erillistä naulakkomaksua ei veloiteta.
Myöhästyminen
Myöhästyneet pääsevät sisään useimmiten seuraavilla taputuksilla tai viimeistään väliajalla.
Kuvaaminen
Itse konserttia ei pääsääntöisesti saa kuvata, mutta ennen konserttia, taputuksilla ja konsertin jälkeen kuvaaminen on sallittua. Konserttijärjestäjällä saattaa olla omia tarkempia ohjeistuksia.
Pukeutuminen
Musiikkitalossa ei ole yhtikäs mitään pukeutumisohjeistusta, vaan olet tervetullut juuri sellaisena kuin olet. Vältä kuitenkin voimakasta hajusteiden käyttöä, jotta myös astmaatikot ja hajusteyliherkät voivat nauttia konsertista. Musiikkitalon konserttisalien lattiat ovat herkkiä naarmuuntumiselle. Tästä syystä saleihin ei saa tulla nastakengillä.