
Arvioitu kesto
1 h 30 min.
Järjestäjä
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Leena Unkari-Virtasen dosentuuriluento
Dosentin juhlaluennossa tarkastelen dosentuurini aluetta, musiikinhistorian pedagogiikkaa, kolmesta näkökulmasta. Näkökulmien avulla sanoitan musiikinhistoriaoppiaineen mahdollisia merkityksiä, myös eettisiä. Näen näistä merkityksistä muistuttamisen yhä tärkeämmäksi esimerkiksi ops-työssä, opettamisessa ja oppimisessa sekä kaikessa ajankohtaisessa keskustelussa musiikista, taiteesta ja kulttuurista.
Musiikinhistoria tutkimuskohteena: Historia-oppiaineiden yhteisenä päämääränä voidaan nähdä historiallisen tietoisuuden lisääminen. Aikana, jolloin yhteiset totuudet kyseenalaistetaan, historian opetusta pakotetaan yhteisiin kaanoneihin ja menneisyyden tarkastelun eettisyys riippuu pahimmillaan some-kanavasta, tietoinen ja tutkimuksellinen historiallisten näkökulmien ”ottamisen” taito korostuu. Miten musiikinhistorian opetus vastaa näihin haasteisiin?
Musiikinhistoria yhteisenä muistina: Muisti rakentaa minut minuna ja meidät meinä. Muistaminen on menneisyyden ja tulevaisuuden kutsumista tähän hetkeen. Myös tulevaisuuden juuret ovat menneisyydessä ja muistissa, sillä muistaminen suuntautuu myös tulevaisuuteen. Muistamista ammennetaan kulttuuristen kertomusmallien varannosta, joka on laajempi kuin musiikinhistorian tutkimusvaranto. Jopa unohtaminen, kertomatta jättäminen, on muistamista. Olemmeko tietoisia, kenellä on vaikutusvaltaa muistimme varantoon? Vai onko meillä kaikilla? Miten käytämme opetuksessa valtaamme muistaa tai unohtaa?
Kiinalaishistorioitsija Sima Qin (n. 100 eaa) kertoo keisarin määräyksestä hävittää muistitieto v. 213 eaa: ”Ensimmäinen keisari keräsi ja poisti laulut, dokumentit ja sadan koulukunnan sananparret tehdäkseen ihmiset tyhmiksi ja varmistaakseen, ettei kukaan Taivaan alla hylkäisi nykyhetkeä menneisyyden avulla” (siteerattu Onnismaa 2025 mukaan).
Musiikki maailmassa olemisen tutkimisena: Me kannamme kokemuksissamme yhteistä muistia ja muokkaamme kulttuurisesta kertomusvarannosta omia, ainutkertaisia ja eläviä tulkintoja. Näitä tulkintoja ei voi ohjata tai opettaa, vaan ne kehkeytyvät kokemuksellisessa dialogissa menneisyyden ja tulevaisuuden kanssa, kohtaamiemme kertomusmallien kanssa ja yhteydessä kuulemaamme, esittämäämme, lukemaamme, muistamaamme tai kuvittelemaamme musiikkiin. Uudet tapahtumat luovat uuden menneisyyden myös musiikille, näin esimerkiksi Venäjän hyökkäysota on näyttänyt. Niinpä yksilön tai musiikin menneisyyttä ei voi koskaan lopullisesti selvittää, sillä uusia tapahtumia syntyy koko ajan. Onko musiikinhistorian opetuksella mahdollisuutta kutsua meitä dialogiin menneisyyden kanssa, vai onko opetus jo puristettu liian ahtaalle?
Musiikinhistoria elää monessa aikahorisontissa. Musiikinhistorian opetus voi luoda elävää ja uudistuvaa vuoropuhelua menneisyyden ja tulevaisuuden välillä – ei vain historian säilyttäjänä, vaan sen sykkeen ylläpitäjänä.
Leena Unkari-Virtanen on musiikin tohtori, työnohjaaja (STOry) ja konsultti (FINOD). Hän on opiskellut Sibelius-Akatemian lisäksi mm. Sorbonnessa ja IRCAMissa Pariisissa sekä Helsingin Yliopistossa. Hän on opettanut musiikin historiaa korkea-asteella, musiikkiopistoissa ja vapaan sivistystyön kentällä sekä kirjoittanut ja toimittanut lukuisia julkaisuja mm. transformatiiviseen oppimiseen ja osaamiseen, ennakointiin ja erilaisiin työelämän muutoksiin liittyen. Hänelle myönnettiin tieteellinen musiikinhistorian pedagogiikan alan dosentin arvo joulukuussa 2024.
Tapahtuma on osa Preludi-sarjaa. Preludit ovat luentoja ja luentokonsertteja, joilla Taideyliopiston Sibelius-Akatemiaan nimitetyt professorit ja dosentit esittäytyvät sekä yliopistoyhteisölle että yleisölle. Paikkoja on rajoitetusti, joten yleisöä pyydetään tulemaan paikalle ajoissa.
Muutokset ovat mahdollisia.
Lisätiedot
Tuula Kivistö, tuula.kivisto@uniarts.fi
Tapahtuman liput ovat myynnissä Musiikkitalon omassa lippukaupassa verkossa, lipunmyyntipisteessä sekä puhelinpalvelussa (puh. 0600 411 101, avoinna arkisin klo 9–15, puhelun hinta 0,99 e/min + pvm/mpm). Lipunmyynnin asiakaspalvelupiste Musiikkitalossa on avoinna arkisin klo 13–18 sekä konserttia edeltävän tunnin ajan. Verkkokauppa on avoinna vuorokauden ympäri.
Ryhmäliput konsertteihin voit varata tällä lomakkeella. Ryhmän minimikoko on 10–20 henkilöä konsertista riippuen.
Musiikkitalon ryhmämyynti ei tee varauksia ilmaistapahtumiin eikä orkesterien kenraaliharjoituksiin.
Maistuisiko väliajalla lasi kuohuvaa, kuppi kuumaa tai pientä purtavaa? Ennakkotilaamalla väliaikatarjoilut säästyt jonottamiselta ja väliajan koittaessa voit istua valmiiksi katettuun pöytään.
Jos haluat herkutella rauhassa jo ennen konserttia, valitse Preludi-buffet! Runsas herkkupöytä on katettuna tuntia ennen konsertteja. Vaihtuva valikoima sisältää pieniä suolaisia ja makeita herkkuja sekä kahvia tai teetä.
Huomaathan, että väliaikatarjoiluja ja Preludi-buffetia ei ole saatavilla kaikissa konserteissa.
Keskeisempää sijaintia on vaikea löytää: lähes kaikki julkiset kulkuvälineet tulevat aivan viereemme. Kaikilla sisäänkäynneillä on ympärivuotiset pyöräparkit. Lähimmästä Aimo Park Finlandia -parkkihallista pääsee kuivin jaloin suoraan hissillä aulaamme.
Musiikkitalo on esteetön ja kynnyksetön.
Konserttisalissa esteettömät paikat ja pyörätuolipaikat sijaitsevat permannon ylätasanteella lähellä sisäänkäyntejä. Valtaosaan tapahtumista on saatavissa maksuttomia avustajapaikkoja.
Konserttisalissa muille kun esteettömille paikoille on jyrkät portaat. Mikäli portaiden käveleminen tuottaa vaikeuksia, suosittelemme valitsemaan paikat mahdollisimman läheltä ovia 2–7.
Jokaisessa kerroksessa on esteetön wc. Opasteemme ja porraskaiteemme ovat kohomerkittyjä, ja lattioissa kulkevat ohjauslistat. Induktiosilmukat ovat käytössä kaikissa saleissa. Opaskoirat ovat tervetulleita taloon.
Konserttisali
Lippusi paikkamerkinnästä näet reitin paikallesi. Ovinumero kertoo, mistä ovesta sinun tulee saapua saliin, ja katsomot on merkitty kirjaimin. Pyörätuolipaikat ovat sisäänkäyntien tasolla. Eikä huolta, jos salimme ei ole sinulle ennestään tuttu: henkilökuntamme ohjaa sinut oikeaan katsomoon.
Huomioithan, että Konserttisalin portaat ovat jyrkät ja sali syvä. Mikäli portaiden käveleminen tuottaa vaikeuksia, suosittelemme valitsemaan paikat mahdollisimman läheltä ovia 2–7. Portaita on eniten paikoille, jotka sijaitsevat lähimpänä lavaa.
Camerata, Sonore ja Black Box
Rivinumeron avulla suunnistat numeroidulle istuimellesi katsomossa. Pyörätuolipaikat ovat sisäänkäynnin tasolla. Eikä huolta, jos salimme ei ole sinulle tuttu: ovihenkilökuntamme ohjaa sinut paikallesi. Jos lipussasi lukee numeroimaton katsomo, voit valita paikkasi vapaasti.
Sali- ja kerroskartat
Voit tutustua saliin jo ennalta lataamalla katsomokartan:
Konserttisali
Camerata
Black Box
Sonore
Organo
Tutustu koko talon pohjakarttoihin
Naulakko
Ulkovaatteet ja suuret kantamukset on jätettävä naulakkoon. Vartioitu vaatesäilytys sisältyy lipun hintaan, eli erillistä naulakkomaksua ei veloiteta.
Myöhästyminen
Myöhästyneet pääsevät sisään useimmiten seuraavilla taputuksilla tai viimeistään väliajalla.
Kuvaaminen
Itse konserttia ei pääsääntöisesti saa kuvata, mutta ennen konserttia, taputuksilla ja konsertin jälkeen kuvaaminen on sallittua. Konserttijärjestäjällä saattaa olla omia tarkempia ohjeistuksia.
Pukeutuminen
Musiikkitalossa ei ole yhtikäs mitään pukeutumisohjeistusta, vaan olet tervetullut juuri sellaisena kuin olet. Vältä kuitenkin voimakasta hajusteiden käyttöä, jotta myös astmaatikot ja hajusteyliherkät voivat nauttia konsertista. Musiikkitalon konserttisalien lattiat ovat herkkiä naarmuuntumiselle. Tästä syystä saleihin ei saa tulla nastakengillä.