Musiikkitalolle tehdyn tutkimuksen mukaan konserttikävijöiden kokonaistyytyväisyys on noussut korkeammalle kuin koskaan aiemmin. Asiakastyytyväisyyttä on mitattu Musiikkitalossa jo 10 vuotta vuosittaisilla asiakashaastatteluilla. Musiikkitalon palveluista tutkimuksessa loistivat erityisesti lipunmyynti ja aulapalvelut, joiden asiakaspalveluun olivat täysin tai hyvin tyytyväisiä 99 % ja 98 % vastaajista. Musiikkitalon palveluihin kokonaisuudessaan täysin tai hyvin tyytyäväisiä oli 96 % haastatelluista. Tutkimuksen Musiikkitalolle toteutti Taloustutkimus.
* Artikkelin lainaukset ovat tutkimukseen osallistuneiden kommentteja Musiikkitalosta.
Asiakkaiden tyytyväisyyttä mitataan jatkuvasti
Musiikkitalossa seurataan asiakastyytyväisyyttä tarkasti. Vuosittain tehdään laaja asiakastyytyväisyystutkimus, jossa käydään läpi talossa olevat palvelut ja niiden vahvuudet sekä kehityskohteet. Taloon on vuonna 2015 perustettu Palveluakatemia, jonka tavoitteena on luoda yhteneväinen ja laadukas palvelukulttuuri talon kaikille palveluille. Talossa toimii useita eri palveluntuottajia: aulapalveluista vastaa Avarn Security Oy, lipunmyynti on Musiikkitalon tuottamaa, ja ravintolapalveluista vastaa Compass Group Finland Oy.
“Tunnelmaltaan lämmin.”
Asiakastyytyväisyystutkimuksen toteutus
Vuoden 2024 asiakastyytyväisyystutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena, jossa haastateltavina olivat 24 eri konsertin konserttikävijät. Tutkimusjakso kesti maaliskuun 2024 alusta toukokuun 2024 alkuun. Vastaajia tutkimukseen kertyi 320, joista 201 osallistui HKO:n, RSO:n tai Sibelius-Akatemian konsertteihin ja 119 muiden järjestäjien tapahtumiin. Haastatelluista 72 % oli naisia ja 28 % miehiä. Suurinta ikäryhmää vastaajissa edustivat yli 64-vuotiaat. Tiedonkeruu toteutettiin henkilökohtaisilla haastatteluilla ennen konserttien alkua, ja tiedot tallennettiin sähköisesti.
“Hienoa taidetta.”
Musiikkitalon tulokset maan kärkeä
Tutkimus osoitti, että Musiikkitalon konserttikävijöiden asiakastyytäisyys on merkittävästi keskitasoa korkeammalla verrattuna Taloustutkimuksen B2C-toimialan tietopankkikantaan. Lähes kaikki palvelut ylsivät erinomaisiin pisteisiin. Asiakastyytyväisyyttä mitattiin tutkimuksessa kahdella eri indeksillä: Net Promoter Score (NPS) -suositteluindeksillä ja CSI-asiakastyytyväisyysindeksillä (Customer Satisfaction Index). Hyvään arvosanaan NPS-mittarilla riittää 20–39 pistettä. Musiikkitalon NPS on 76, joka on maan kärkitasoa toimialallaan.
CSI-asiakastyytyväisyysindeksi mittaa niin ikään asiakastyytyväisyyttä, mutta se antaa tulokset myös siihen, mitkä palveluista ovat asiakkaille tärkeimpiä. Tutkimus osoitti, että kahvila- ja väliaikapalveluita pidetään tärkeimpinä, ja niihin ollaan myös entistä tyytyväisempiä, sillä täysin tyytyväisten osuus on lähes kaksinkertaistunut. Keskiarvo Taloustutkimuksen B2C-palveluilla on CSI-mittarilla 67; Musiikkitalon CSI on erittäin korkea 96.
“Shampanjabaari ihana.”
Asiakkaat tekevät Musiikkitalon
Musiikkitalo tarjoaa konserttikokemuksia kaikille matalalla kynnyksellä. Konserttitalona se on yksi Euroopan vilkkaimmista, ja korkealaatuisista konserteista pääsee nauttimaan edullisilla lippujen hinnoilla – usein jopa ilmaiseksi. Tavoitteena on, että musiikista nauttiminen on mahdollista kaikille. Haluamme tarjota asiakkaillemme tai kävijöillemme pienen hetken arjen yläpuolella, ja siksi asiakaspalvelun täytyy olla erinomaista heti naulakolta siihen saakka, kun asiakas poistuu talosta. Olemme täällä asiakkaita varten.
”Hienoa, että ohjelmaa on kaikenikäisille.”