
Arvioitu kesto
1 h
Järjestäjä
Helsingin Musiikkitalo Oy
Miksi laulan? -festivaalin neljännessä konsertissa laulavat Eleriin Müüripeal, Wilhelmína Tómasdóttir ja Joonatan Pylkkönen.
Miksi laulan? -festivaalin konserteissa lavalle nousee nuoria ammattiin valmistautuvia laulajia pianistinaan Tuula Hällström. Konserteissa kuullaan ohjelmistoa, joka vastaa kysymyksiin miksi laulan, mikä inspiroi, mistä musiikista on iloa juuri nyt.
Miksi laulan? -festivaali, konsertti nro 4
Eleriin Müüripeal, sopraano
Wilhelmína Tómasdóttir, sopraano
Joonatan Pylkkönen, tenori
Tuula Hällström, piano
Sopraano Eleriin Müüripeal on virolainen laulaja ja kuoronjohtaja. Piano-opintoja kotikaupungissaan Tallinnassa seurasivat kuoronjohto- ja lauluopinnot Tallinnan Georg Otsin musiikkiopistossa sekä kuoronjohdon opinnot Nils Schweckendiekin johdolla Sibelius-Akatemiassa ja Peter Dijkstran johdolla Kölnin Musiikkikorkeakoulussa Saksassa. Müüripeal viimeistelee parhaillaan klassisen laulun maisteriopintojaan Sibelius-Akatemiassa, opettajanaan Sirkka Parviainen. Müüripeal on täydentänyt musiikillista osaamistaan muun muassa Irina Gavrilovicin, Soile Isokosken, Camilla Nylundin ja Martin Katzin mestarikursseilla sekä Amsterdamin konservatoriolla Jeanne-Michèle Charbonnet’n luokalla. Hän on esiintynyt ammattiyhtyeiden riveissä paitsi Suomessa, myös Saksassa, Portugalissa ja Englannissa. Müüripealia kuullaan solistina Helsingin Kamarikuoron “Reconnaissance” -levyllä, joka palkittiin viime vuonna parhaan kuorolevyn Grammy-palkinnolla. Vuonna 2024 hänelle myönnettiin myös Suomen Wagner-Seuran stipendi.
Turkulais-islantilainen sopraano Wilhelmína Tómasdóttir on monipuolinen laulaja, joka on elementissään lavalla. Häntä inspiroi tarinat musiikissa ja sen takana, ja häntä onkin kutsuttu laulavaksi näyttelijäksi. Ooppera on hänellä lähellä sydäntä ja vuonna 2025 hän depytoi Ilmajoen Musiikkijuhlilla esittäen pääroolin Katariina (Pulkkis: Isoviha). Alkavalla kaudella hän esiintyy mm. Suomen kansallisoopperan lastenoopperoissa Sevillan parturi (Rossini, Koivisto) ja Tähtiainesta (Nykänen). Tómasdóttir nauttii uudesta musiikista ja hän on kantaesittänyt Katariinan roolin lisäksi roolit Maria (Räsänen: Viimeinen lautta, 2023), Lilaloo (Ahola:Kuinka-Kum-Maa on kaikkialla, 2021) ja Isoäiti (Autio: Logicomix, 2017). Oopperoiden ohella Tómasdóttir tykkää esittää liedmusiikkia sekä isoja kuoroteoksia ja hän onkin esiintynyt oratorioklassikoiden lisäksi myös esim. Pekka Kostiaisen Triduum Paschalen (Matjeveff, 2024) ja Saint-Saënsin Oratorio de Noëlin (Sorensen, 2023) solisteina. Tómasdóttirin vahva lavakarisma ja kyky tulkita tekstejä ovat tuoneet hänelle kilpailumenestystä: vuonna 2018 hän voitti Helsinki Lied -kilpailun pianisti Siiri Ylijoen kanssa. Hän on yltänyt myös semifinalistiksi Havets Röst -laulukilpailussa vuonna 2023 ja Lappeenrannan laulukilpailussa vuonna 2025. Tómasdóttir aloitti musiikkiopintonsa poikkihuilistina ja lukiossa huilun vierelle löysi tiensä myös klassinen laulu. Tällä hetkellä hän viimeistelee laulutaiteen opintojaan Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa opettajanaan Annika Ollinkari.
Tenori Joonatan Pylkkönen (s. 2001) aloittaa syksyllä opintonsa Sibelius-akatemialla. Pylkkönen on Cantores Minores -poikakuoron kasvatteja, jossa lauloi keväästä 2009 jouluun 2023. Muusikon ammattitutkinnon hän suoritti Helsingin konservatoriossa 2022–2024 opettajanaan Tehi Sulonen-Georgi. Pylkköstä ovat opettaneet myös Jyrki Korhonen, sekä Heikki Orama. Joonatan ja pianisti Vinha Rechardt voittivat syksyllä 2024 Helsinki Lied- kilpailun alle 25-vuotiaiden sarjan. Kesällä 2025 Joonatan kuului Timo Mustakallio-laulukilpailun finalisteihin. Roolisuorituksiin kuuluu muun muassa W. A. Mozartin oopperoista kreivi Belfiore (La Finta Giardiniera) ja Basilio/don Curzio (Figaron häät).
Yhteistyö laulajien kanssa tempaisi pianisti Tuula Hällströmin pauloihinsa jo heti Sibelius-Akatemiassa alkaneiden solististen opintojen alussa ja niinpä voitettuaan Suomen ainoan lied-pianistikilpailun vuonna 1999, Hällström onkin konsertoinut ja työskennellyt satojen eri laulajien kanssa ja on ollut kysytty pianisti maamme kaikissa merkittävissä laulukilpailuissa, oopperaproduktioissa ja laulun mestarikursseilla.
Hällström on toiminut vuodesta 2005 lähtien Sibelius-Akatemiassa laulumusiikin säestäjänä ja taideopettajana, avaten musiikillisen vuoropuhelun kieltä maamme nuorille laulajille. Sopraano Tuuli Takalan kanssa Hällström debytoi suomalaisen musiikin levyllä̈“tuulia”, joka ilmestyi joulukuussa 2017 osana Suomi 100 -juhlaohjelmaa. Maaliskuussa 2019 julkaistiin “Songs of Late Summer” -levy, jolla Hällström esittää basso Sami Luttisen kanssa Yrjö Kilpisen ja Mikko Heiniön laulumusiikkia. Ilkka Kuusisto -levy Mari Palon ja Waltteri Torikan kanssa ilmestyi toukokuussa 2019 ja saman vuoden jouluna Joulutarina-levy yhdessä Eija Ahvon ja Juho Punkerin kanssa. Miksi laulan? -festivaalia Hällström on vetänyt kesästä 2022 alkaen.
Tapahtuman liput ovat myynnissä Musiikkitalon omassa lippukaupassa verkossa, lipunmyyntipisteessä sekä puhelinpalvelussa (puh. 0600 411 101, avoinna arkisin klo 9–15, puhelun hinta 0,99 e/min + pvm/mpm). Lipunmyynnin asiakaspalvelupiste Musiikkitalossa on avoinna arkisin klo 13–18 sekä konserttia edeltävän tunnin ajan. Verkkokauppa on avoinna vuorokauden ympäri.
Ryhmäliput konsertteihin voit varata tällä lomakkeella. Ryhmän minimikoko on 10–20 henkilöä konsertista riippuen.
Musiikkitalon ryhmämyynti ei tee varauksia ilmaistapahtumiin eikä orkesterien kenraaliharjoituksiin.
Maistuisiko väliajalla lasi kuohuvaa, kuppi kuumaa tai pientä purtavaa? Ennakkotilaamalla väliaikatarjoilut säästyt jonottamiselta ja väliajan koittaessa voit istua valmiiksi katettuun pöytään.
Jos haluat herkutella rauhassa jo ennen konserttia, valitse Preludi-buffet! Runsas herkkupöytä on katettuna tuntia ennen konsertteja. Vaihtuva valikoima sisältää pieniä suolaisia ja makeita herkkuja sekä kahvia tai teetä.
Keskeisempää sijaintia on vaikea löytää: lähes kaikki julkiset kulkuvälineet tulevat aivan viereemme. Kaikilla sisäänkäynneillä on ympärivuotiset pyöräparkit. Lähimmästä Aimo Park Finlandia -parkkihallista pääsee kuivin jaloin suoraan hissillä aulaamme.
Musiikkitalo on esteetön ja kynnyksetön.
Konserttisalissa esteettömät paikat ja pyörätuolipaikat sijaitsevat permannon ylätasanteella lähellä sisäänkäyntejä. Valtaosaan tapahtumista on saatavissa maksuttomia avustajapaikkoja.
Konserttisalissa muille kun esteettömille paikoille on jyrkät portaat. Mikäli portaiden käveleminen tuottaa vaikeuksia, suosittelemme valitsemaan paikat mahdollisimman läheltä ovia 2–7.
Jokaisessa kerroksessa on esteetön wc. Opasteemme ja porraskaiteemme ovat kohomerkittyjä, ja lattioissa kulkevat ohjauslistat. Induktiosilmukat ovat käytössä kaikissa saleissa. Opaskoirat ovat tervetulleita taloon.
Konserttisali
Lippusi paikkamerkinnästä näet reitin paikallesi. Ovinumero kertoo, mistä ovesta sinun tulee saapua saliin, ja katsomot on merkitty kirjaimin. Pyörätuolipaikat ovat sisäänkäyntien tasolla. Eikä huolta, jos salimme ei ole sinulle ennestään tuttu: henkilökuntamme ohjaa sinut oikeaan katsomoon.
Huomioithan, että Konserttisalin portaat ovat jyrkät ja sali syvä. Mikäli portaiden käveleminen tuottaa vaikeuksia, suosittelemme valitsemaan paikat mahdollisimman läheltä ovia 2–7. Portaita on eniten paikoille, jotka sijaitsevat lähimpänä lavaa.
Camerata, Sonore ja Black Box
Rivinumeron avulla suunnistat numeroidulle istuimellesi katsomossa. Pyörätuolipaikat ovat sisäänkäynnin tasolla. Eikä huolta, jos salimme ei ole sinulle tuttu: ovihenkilökuntamme ohjaa sinut paikallesi. Jos lipussasi lukee numeroimaton katsomo, voit valita paikkasi vapaasti.
Sali- ja kerroskartat
Voit tutustua saliin jo ennalta lataamalla katsomokartan:
Konserttisali
Camerata
Black Box
Sonore
Organo
Tutustu koko talon pohjakarttoihin
Naulakko
Ulkovaatteet ja suuret kantamukset on jätettävä naulakkoon. Vartioitu vaatesäilytys sisältyy lipun hintaan, eli erillistä naulakkomaksua ei veloiteta.
Myöhästyminen
Myöhästyneet pääsevät sisään useimmiten seuraavilla taputuksilla tai viimeistään väliajalla.
Kuvaaminen
Itse konserttia ei pääsääntöisesti saa kuvata, mutta ennen konserttia, taputuksilla ja konsertin jälkeen kuvaaminen on sallittua. Konserttijärjestäjällä saattaa olla omia tarkempia ohjeistuksia.
Pukeutuminen
Musiikkitalossa ei ole yhtikäs mitään pukeutumisohjeistusta, vaan olet tervetullut juuri sellaisena kuin olet. Vältä kuitenkin voimakasta hajusteiden käyttöä, jotta myös astmaatikot ja hajusteyliherkät voivat nauttia konsertista. Musiikkitalon konserttisalien lattiat ovat herkkiä naarmuuntumiselle. Tästä syystä saleihin ei saa tulla nastakengillä.