Arvioitu kesto

1 h

Järjestäjä

Radion sinfoniaorkesteri

Édouard Du Puy: Fagottikvintetto a-molli
Heta Aho: Uusi teos, kantaesitys (Ylen tilaus)
Samuel Coleridge-Taylor: Klarinettikvintetto

Arvid Larsson, taiteellinen suunnittelu ja fagotti
Giuseppe Gentile, klarinetti
Paula Sundqvist, viulu
Elina Päkkilä, viulu
Aino Oksanen, alttoviulu
Timo Alanen, sello

“Ensimmäisen talven korvalla / (hehkuvan kesän mentyä mailleen) / me seisomme koirapuiston reunalla neuvottelemassa / kumpi meistä on koira.” Näin kirjoittaa Heta Aho, jonka uusi, vielä nimeämätön teos kantaesitetään maaliskuun Sunnuntaisoitossa. Teos peilaa toisiinsa kamarimusiikin ja rakkaussuhteiden intiimiyttä. Kummassakin sanalliset ja sanattomat neuvottelut kartoittavat mahdollisen ja mahdottoman rajaa.

Kantaesityksen lisäksi kuullaan Samuel Colridge-Taylorin klarinettikvintetto sekä Èdouard du Puyn fagottikvintetto. Du Puyn tiedetään toimineen ensin Ruotsissa hovimuusikkona, kunnes lukuisat naissuhteet sekä Napoleonin kanssa veljeily saivat kuningas Kustaa IV Aadolfin karkoittamaan hänet Tukholmasta. Edouard lähti Kööpenhaminaan ja avioitui, mutta aika pian kielletty salasuhde paikalliseen prinsessaan paljastui, ja taas oli pakko lähteä karkuun. Onneksi silloin Tukholmassa oli jo uusi kuningas.