Arvioitu kesto
2 h
Järjestäjä
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Tohtorintutkinnon otsikko:
Perspectives on Jazz Synthesizer Improvisation: Analyzing Recorded Solos by Jan Hammer, Joe Zawinul, George Duke, Chick Corea, and Michael Brecker
Tilaisuus on englanninkielinen.
Tutkinnon taiteelliset osiot
Tutkielman tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee jazz-syntetisaattori-improvisaatioon liittyviä näkökulmia analysoimalla viittä äänitettyä sooloa: ”Celestial Terrestrial Commuters” (Birds of Fire), ”Black Market” (8:30), ”Brazilian Sugar” (Brazilian Love Affair), ”Got A Match?” (Chick Corea Electric Band), ja ”Gossip” (Michael Brecker Band Live). Analyysin tukena käytetään myös alkuperäisten esittäjien julkaistuja haastatteluja: Jan Hammer (s. 1948), Joe Zawinul (1932–2007), George Duke (1946–2013), Chick Corea (1941–2021) ja Michael Brecker (1949–2007).
Tutkimusmenetelmänä käytetään taiteellista, käytäntöön perustuvaa lähestymistapaa, joka koostuu korvakuulolta oppimisesta, imitaatiosta ja musiikkiteoreettisesta analyysista. Tutkimusprosessissa sooloja imitoitiin, transkriboitiin ja analysoitiin alkuperäisiltä äänitteiltä. Lähdemateriaali koostuu neljästä tohtorikonsertista, äänitteistä, videoista, kirjoista, tieteellisistä artikkeleista, aikakauslehtiartikkeleista ja internetlähteistä. Analysoidut soolot valittiin tohtorikonserttien ohjelmistosta, jossa esitettiin tutkittavien muusikoiden omia sävellyksiä ja usein esittämiä teoksia. Analyysi keskittyy kontekstiin, syntetisaattorilaitteistoon ja äänisuunnitteluun. Transkriptioanalyysissa tarkastellaan rytmi- ja melodia-harmoniapiirteitä, kuten skaala- ja sävelvalintoja, kuvioita, nyansseja, äänenväriä, muotoa ja jännitteenhallintaa. Jokaisen soolon analyysin lopussa esitetään tiivistelmä keskeisistä piirteistä sekä tutkijan valmistama imitaatiovideo.
Tulokset osoittavat, että jazz-syntetisaattorisooloissa keskeistä on jazzin improvisointiperinteen hallinta sekä soiton sopeuttaminen kunkin äänen akustisiin ominaisuuksiin. Tutkitut soolot demonstroivat tapoja vivahteiden lisäämiseen reaaliaikaisilla kontrollereilla sekä äänen väriominaisuuksien manipulointiin, jotta syntetisaattorin sointi pysyy ilmeikkäänä ja kiinnostavana. Lopussa esitetään vertailukaavio, jossa käsitellään muusikoiden henkilötietoja, kappaleiden tietoja, improvisaatiokonsepteja, syntetisaattorilaitteistoja, soolojen äänen piirteitä sekä reaaliaikaisia kontrollereita.
Lisätietoja: Visa-Pekka Mertanen, visa.mertanen@mac.com
Tapahtuman liput ovat myynnissä Musiikkitalon omassa lippukaupassa verkossa, lipunmyyntipisteessä sekä puhelinpalvelussa (puh. 0600 411 101, avoinna arkisin klo 9–15, puhelun hinta 0,99 e/min + pvm/mpm). Lipunmyynnin asiakaspalvelupiste Musiikkitalossa on avoinna arkisin klo 13–18 sekä konserttia edeltävän tunnin ajan. Verkkokauppa on avoinna vuorokauden ympäri.
Ryhmäliput konsertteihin voit varata tällä lomakkeella. Ryhmän minimikoko on 10–20 henkilöä konsertista riippuen.
Musiikkitalon ryhmämyynti ei tee varauksia ilmaistapahtumiin eikä orkesterien kenraaliharjoituksiin.
Maistuisiko väliajalla lasi kuohuvaa, kuppi kuumaa tai pientä purtavaa? Ennakkotilaamalla väliaikatarjoilut säästyt jonottamiselta ja väliajan koittaessa voit istua valmiiksi katettuun pöytään.
Jos haluat herkutella rauhassa jo ennen konserttia, valitse Preludi-buffet! Runsas herkkupöytä on katettuna ennen konsertteja klo 17.30–19.00. Vaihtuva valikoima sisältää pieniä suolaisia ja makeita herkkuja sekä kahvia tai teetä.
Keskeisempää sijaintia on vaikea löytää: lähes kaikki julkiset kulkuvälineet tulevat aivan viereemme. Kaikilla sisäänkäynneillä on ympärivuotiset pyöräparkit. Lähimmästä Aimo Park Finlandia -parkkihallista pääsee kuivin jaloin suoraan hissillä aulaamme.
Musiikkitalo on esteetön ja kynnyksetön.
Konserttisalissa esteettömät paikat ja pyörätuolipaikat sijaitsevat permannon ylätasanteella lähellä sisäänkäyntejä. Valtaosaan tapahtumista on saatavissa maksuttomia avustajapaikkoja.
Konserttisalissa muille kun esteettömille paikoille on jyrkät portaat. Mikäli portaiden käveleminen tuottaa vaikeuksia, suosittelemme valitsemaan paikat mahdollisimman läheltä ovia 2–7.
Jokaisessa kerroksessa on esteetön wc. Opasteemme ja porraskaiteemme ovat kohomerkittyjä, ja lattioissa kulkevat ohjauslistat. Induktiosilmukat ovat käytössä kaikissa saleissa. Opaskoirat ovat tervetulleita taloon.
Konserttisali
Lippusi paikkamerkinnästä näet reitin paikallesi. Ovinumero kertoo, mistä ovesta sinun tulee saapua saliin, ja katsomot on merkitty kirjaimin. Pyörätuolipaikat ovat sisäänkäyntien tasolla. Eikä huolta, jos salimme ei ole sinulle ennestään tuttu: henkilökuntamme ohjaa sinut oikeaan katsomoon.
Huomioithan, että Konserttisalin portaat ovat jyrkät ja sali syvä. Mikäli portaiden käveleminen tuottaa vaikeuksia, suosittelemme valitsemaan paikat mahdollisimman läheltä ovia 2–7. Portaita on eniten paikoille, jotka sijaitsevat lähimpänä lavaa.
Camerata, Sonore ja Black Box
Rivinumeron avulla suunnistat numeroidulle istuimellesi katsomossa. Pyörätuolipaikat ovat sisäänkäynnin tasolla. Eikä huolta, jos salimme ei ole sinulle tuttu: ovihenkilökuntamme ohjaa sinut paikallesi. Jos lipussasi lukee numeroimaton katsomo, voit valita paikkasi vapaasti.
Katsomokartat
Voit tutustua saliin jo ennalta lataamalla katsomokartan:
Naulakko
Ulkovaatteet ja suuret kantamukset on jätettävä naulakkoon. Vartioitu vaatesäilytys sisältyy lipun hintaan, eli erillistä naulakkomaksua ei veloiteta.
Myöhästyminen
Myöhästyneet pääsevät sisään useimmiten seuraavilla taputuksilla tai viimeistään väliajalla.
Kuvaaminen
Itse konserttia ei pääsääntöisesti saa kuvata, mutta ennen konserttia, taputuksilla ja konsertin jälkeen kuvaaminen on sallittua. Konserttijärjestäjällä saattaa olla omia tarkempia ohjeistuksia.
Pukeutuminen
Musiikkitalossa ei ole yhtikäs mitään pukeutumisohjeistusta, vaan olet tervetullut juuri sellaisena kuin olet. Vältä kuitenkin voimakasta hajusteiden käyttöä, jotta myös astmaatikot ja hajusteyliherkät voivat nauttia konsertista. Musiikkitalon konserttisalien lattiat ovat herkkiä naarmuuntumiselle. Tästä syystä saleihin ei saa tulla nastakengillä.