Beräknad längd

1 h 45 min., inkl. paus

Arrangör

Kitara Nova ry

I Consortum-konserten hörs Pierre Boulez kammarkantat Le Marteau sans maître samt verk tonsatta av Miroglio, Maderna ja Searle.

Konserten som går av stapeln i Paavo-salen är en returresa till nutidsmusikens startruta där serialismen och lösgörandet från det traditionella tonala tonspråket utgör en radikal utveckling också inom den klassiska gitarrens historia.

Under konsertens första halva hörs gitarren som del av olika instrumentkombinationer. Programmets höjdpunkt är en riktig raritet; Pierre Boulez kammarkantat Le Marteau sans maître får sitt allra tiders andra framförande i Finland genom tiderna. Sopranen Tuuli Lindeberg – den strålande tolkaren av nutidsmusik – utför vokalpartierna. Verket dirigeras av den dansk-tyske kapellmästaren Bernhard Melbye Voss. Evenemanget är hans Finladsdebut.

Consortium-konserten i Musikhusets Paavo-sal lördagen den 21.9 kl. 18.
Biljetter á 20 euro.

Program

Bruno Maderna (1920-1973): Aulodia per Lothar (1965)

Saara Kemppi, oboe d’amore
Jonne Grans, gitarr

Francis Miroglio (1924-2005): Choreïques

Andrzej Wilkus, gitarr

Humphrey Searle (1915-1982): Tre kattdikter till texter av E. Lear och T.S. Eliot
The Owl and the Pussy-Cat (1951)
Two Practical Cats (1953)
I. Macavity the Mystery Cat
II. Growltiger’s Last Stand

Kaisa Nuolioja, berättare
Alice Thompson, flöjt
Sirja Nironen, cello
Antero Pellikka, gitarr

*** paus ***

Pierre Boulez (1925-2016): Le Marteau sans maître (1955)

Bernhard Melbye Voss, musikalisk ledning
Tuuli Lindeberg, sopran
Leïla Martin, slagverk
Donatien Conversat, slagverk
Eero Tekoniemi, slagverk
Saara Lehtonen, flöjt
Arttu Nummela, altviolin
Santeri Rautiainen, gitarr

Konserten har fått understöd av Konstsamfundet, Svenska kulturfonden, Musiikin edistämissäätiö, Stiftelsen Tre Smeder, Stiftelsen Emilie och Rudolf Gesellius fond och William Thurings stiftelse.

kitaranova.fi

Foto: Heikki Tuuli, Nikolaj Lund