Beräknad längd
1 h
Arrangör
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
Trädgårdsmästarens vilda pojke blev en av landets främsta tonsättare. Under sju decennier komponerar Erik Bergman över 150 verk, utforskar och förnyar, irriterar och intresserar. Han är alltid på väg mot framtiden – också när han vid 92 års ålder komponerar sitt sista verk för trumpetvirtuosen Pasi Pirinen.
I dokumentären Jag hör vad jag ser tecknar Wivan Nygård-Fagerudd ett mångfasetterat porträtt av musikern och människan Erik Bergman.
Han är modernisten vars liv löper parallellt med den unga nationens utveckling som kulturland. I ett efterkrigstida Finland var han först med nyheter som tolvtonsteknik och serialism. Men att skriva musik var inget man kunde leva på; tonsättarna var musiklivets diversearbetare.
Erik Bergman jobbade framför allt som kördirigent. Otaliga finlandssvenska manskörssångare stångades med hans musik. Hur påverkade det dem? Han hann också vara gift fyra gånger, längst med författarinnan Solveig von Schoultz. Hur var han att leva med? Hur blev han den han blev? Varifrån kom hans intresse för musik? Hur var det att studera i Berlin på 1930-talet? Eller att vara ung man men kronovrak i krigstid?
Arkivfynd och möten med bland andra kolleger och vänner till Bergman ger inblick i både konstnärlig utveckling och personliga svårigheter.
Musikvetaren Simon Obert söker fram Bergmans manuskript ur en världsunik samling i Schweiz. Solveig von Schoultz dotter och barnbarn minns hur de upplevde ”momis” nya äktenskap. I dokumentären hörs också bland andra tonsättaren Mikko Heiniö, forskarna Juha Torvinen och Henrik Meinander, kördirigenterna Lena von Bonsdorff och Matti Hyökki, fd. akademarna Fabian Dahlström och Johan Bargum, Eriks änka Christina Indrenius-Zalewski och konstnärsparet Anu Komsi och Sakari Oramo. Med uppläsningar medverkar Carola Sarén, Johan Fagerudd och Tove Qvickström.
Och allt börjar i småstaden Nykarleby, där den musikaliska pionjären Maria Castrén tar sig an en ovanlig pojke som hör vad han ser…
Produktion: Maxmo Media (2024)
Fri entré, först till kvarn gäller. Inga förhandsbokningnar.
Biljetter till evenemang i Musikhuset kan du köpa på Musikhusets webbsidor, vid kundtjänsten i Musikhuset och via vår telefontjänst.
Du kan reservera gruppbiljetter till konserter från Musikhusets gruppförsäljning, ryhmat@musiikkitalo.fi eller tfn 0600 411 101 (vardagar kl. 9–15). Minimistorleken för en grupp är från 10 to 20 personer.
Skulle det smaka med ett glas mousserande, en varm dryck eller en munsbit under pausen? Om du förhandsbeställer sparar du tid och besvär så att du kan njuta i lugn och ro under pausen.
Vårt läge kunde inte vara mer centralt: nästan alla kollektiva färdmedel har sina rutter precis vid oss. Vid alla ingångar finns cykelparkering året runt. Från den närmaste Aimo Park Finlandia-parkeringshallen kommer du torrskodd direkt till vår entréhall med hiss.
Musikhuset är helt tillgängligt: vi har inga trösklar. Våra skyltar och trappräcken är försedda med taktila markeringar, golven med ledstråk. Hörslingorna fungerar och ledarhundar är välkomna.
Konsertsalen
Platsmarkeringen på biljetten visar rutten till din plats. Dörrnumret anger vilken dörr du ska välja, läktarna anges med bokstäver. Rullstolsplatserna finns på samma plan som ingångarna. Oroa dig inte om salen är obekant: vår personal hjälper dig till rätt läktare.
Camerata, Sonore och Black Box
Radnumret hjälper dig att hitta din numrerade plats. Rullstolsplatserna finns på samma plan som ingångarna. Oroa dig inte om salen är obekant: vår dörrpersonal hjälper dig till din plats.
Onumrerad läktare
Du kan fritt välja plats.
Planritningar
Du kan titta på salkartorna i förväg.
Garderoben
Ytterkläder och stora väskor ska lämnas i garderoben. Garderob kostnadsfritt.
Om du försenar dig
Försenade släpps oftast in under följande applåder eller senast vid pausen.
Fotografering
Själva konserten får i regel inte fotograferas, men före konserten, under applåderna och efter konserten är fotografering tillåten. Konsertarrangören kan ha egna, noggrannare regler.
Klädsel
Vi har ingen klädkod, du är välkommen precis som du är. Undvik dock starka parfymer och andra kemikalier så att också astmatiker och andra överkänsliga kan njuta av konserten.