Tietoa lipuista
Musiikkitalon lipunmyyntipalvelu uudistuu keväällä 2024.
Musiikkitalon lipunmyyntipalvelu uudistuu kevään 2024 aikana, minkä myötä Musiikkitalon tapahtumaliput vähitellen poistuvat Ticketmaster Suomen valtakunnallisesta lipunmyyntijärjestelmästä. Uudistuksen jälkeen kaikki lippumme myydään Musiikkitalon omissa kanavissa, eli verkkosivuilla sekä lipunmyyntipisteessämme Musiikkitalolla ja lipunmyynnin puhelinpalvelumme kautta.
Päätoimijoidemme Helsingin kaupunginorkesterin, Radion sinfoniaorkesterin sekä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian konserttiliput ovat ostettavissa Musiikkitalon myyntikanavien lisäksi myös heidän omien verkkosivujensa kautta.
Uudistus etenee asteittain siten, että kevään tapahtumiin liput myydään yhä Ticketmasterin valtakunnallisen järjestelmän kautta. Kesän ja syksyn tapahtumista Ticketmasterissa ovat myynnissä vain ne tapahtumat, jotka on julkaistu ennen 1. huhtikuuta. Huhtikuun jälkeen uudet tapahtumat eivät enää tule myyntiin Ticketmasteriin, vaan Musiikkitalon omaan uuteen järjestelmään.
15. kesäkuuta kaikki Ticketmasterissa vielä myynnissä olevat tapahtumat siirretään Musiikkitalon uuteen järjestelmään. Tämän jälkeen lippuja ei voi enää ostaa Ticketmaster Suomen järjestelmästä tai myyntipisteistä.
Koko uudistuksen ajan, ennen sitä ja sen jälkeen kaikki Musiikkitalon tapahtumaliput ovat aina ostettavissa Musiikkitalon verkkosivuilta ja lipunmyynnistä riippumatta siitä, missä järjestelmässä ne ovat myynnissä. Nyt viimeistään kannattaa siis tallentaa omiin kirjanmerkkeihin osoite www.musiikkitalo.fi!
Lipunmyynnin asiakaspalvelu
Asiakaspalvelupiste Musiikkitalossa
Aukioloajat:
Arkisin klo 9–18 sekä tuntia ennen konserttia
La klo 10–17
Sunnuntaisin ja muina pyhäpäivinä palvelupiste avautuu tuntia ennen lipunmyynnillistä konserttia ja on auki konsertin alkuun saakka.
Lipunmyynnin puhelinpalvelu
Puh. 0600 411 101
Puhelun hinta 0,99 e/min + pvm/mpm
Avoinna arkisin klo 9–15
Kysymyksiä ja vastauksia
Lisätietoja Musiikkitalon lipunmyyntipalvelun kautta ostetuista lipuista löydät alta. Klikkaa kysymystä lukeaksesi vastauksen.
Lipunmyyntiuudistus
VASTAUS:
Ennen huhtikuuta myyntiin tulleet tapahtumat myydään Ticketmasterin kautta. Jos tapahtuman myynti alkaa 1.4. jälkeen, se myydään Musiikkitalon oman lipunmyyntijärjestelmän kautta. Molemmissa tapauksissa liput ovat ostettavissa Musiikkitalon verkkosivujen kautta ja lipunmyynnistä riippumatta siitä, missä järjestelmässä ne ovat myynnissä.
VASTAUS:
Ei, lippujen hinnat tulevat olemaan samat riippumatta siitä, ostaako lipun verkosta tai Musiikkitalon lipunmyyntipisteestä.
VASTAUS:
Kevään tapahtumiin voi vielä ostaa, mutta suurimpaan osaan kesän ja syksyn tapahtumia ei. 15.6.2024 jälkeen lippujamme ei voi enää ostaa mistään muualta kuin Musiikkitalolta tai verkosta.
Lippujen ostaminen ja maksutavat
VASTAUS:
Musiikkitalon oman lipunmyynnin kautta myytävät liput ovat ostettavissa Musiikkitalon lipunmyyntipisteestä, puhelinpalvelusta ja verkkokaupasta.
Musiikkitalon lipunmyyntipiste on avoinna ma–pe klo 9–18 ja la klo 10–17 sekä aina tunti ennen konserttia. Pyhäpäivinä lipunmyynti on kiinni ja aukeaa tuntia ennen lipunmyynnillistä konserttia. Lipunmyynnin mahdolliset poikkeusaukioloajat kerrotaan Palvelut-sivulla.
Puhelinpalvelu on avoinna arkisin klo 9–15 numerossa 0600 411 101 (puhelun hinta 0,99 e/min + pvm/mpm).
Verkkokauppa on avoinna ympäri vuorokauden. Verkkokauppaan pääset tapahtumakalenterin kautta. Valitse konsertti, johon haluat ostaa liput ja siirry ostamaan klikkaamalla “Osta liput” -linkkiä.
Verkkokaupassamme ovat käytössä seuraavat yhteistyökumppanimme Paytrailin tarjoamat maksutavat:
Pankkimaksut: Nordea, Osuuspankki, Danske Bank, Säästöpankki, Oma Säästöpankki, POP Pankki, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken ja S-Pankki
Korttimaksaminen: Visa, Mastercard ja American Express
Lasku- ja osamaksupalvelut: OP Lasku
Mobiilimaksaminen: MobilePay, Pivo ja Siirto
VASTAUS:
Kyllä! Verkkokaupassa voit maksaa E-passilla tai Smartumilla. Paikan päällä Musiikkitalon lipunmyynnissä voit maksaa E-passin ja Smartumin lisäksi myös Edenredin Virike-edulla.
Maksaessasi kulttuurieduilla verkossa, valitse haluamasi istumapaikka kartalta ja valitse lippua maksaessasi maksutavaksi E-passi tai Smartum. Huomioithan, että kulttuuriedulla maksaessasi ostoskorissasi voi olla vain yksi lippu.
Mikäli haluat ostaa kaksi vierekkäistä paikkaa, mutta maksaa vain yhden paikan kulttuuriedulla, voit pitää viereistä paikkaa pidossa toisella laitteella sillä aikaa kun suoritat ensimmäisen paikan maksun kulttuuriedulla. Voit myös ottaa yhteyttä lipunmyynnin puhelinpalveluumme, joka lähettää sinulle maksulinkin kummallekin paikalle erikseen. Tällöin voit maksaa toisen paikan kulttuuriedulla ja toisen muulla verkkokaupassa käytössä olevalla maksutavalla.
VASTAUS:
Palvelumaksu kattaa lippujen myynnistä ja lipunmyynnin hallinnoinnista koituvat kustannukset.
VASTAUS:
Saman paikan hinta vaihtelee konsertista riippuen, sillä Musiikkitalon salin katsomo on hinnoiteltu konserteissa kunkin järjestäjän päättämällä tavalla.
VASTAUS:
Musiikkitalon nettisivujen tapahtumakalenterista löydät infoa jokaisesta konsertista klikkaamalla tapahtumaa. Tapahtumasivulla lukee milloin konsertti tulee myyntiin. Jos konserttia ei löydy nettisivuilta, lippujen myynti kyseiseen konserttiin ei ole vielä alkanut.
HKO:n ja RSO:n kertalippu- ja kausikorttimyyntien aloituspäivämäärät löydät molempien orkestereiden omilta nettisivuilta.
VASTAUS:
Loppuunmyytyihin konsertteihin ei ole jonotusmahdollisuutta. Voit seurata lipputilannetta verkkokaupassa, josta näet reaaliajassa salin vapaat paikat, mikäli sellaisia on.
VASTAUS:
Lipuilla ei ole vaihto- eikä palautusoikeutta, eli yksittäisenä ostoksena tehtyä lippua ei voi vaihtaa toiselle päivälle.
VASTAUS:
Kyllä voit! Voit ladata kännykkääsi PDF-liput oman asiakastilisi tai sähköpostiisi saamasi tilausvahvistuksen kautta.
Voit myös ladata lippusi mobiililippumuodossa Apple Wallet-sovellukseen (Apple-puhelimet) tai Passbook-yhteensopivaan sovellukseen (Android-puhelimet). Musiikkitalolla ei ole omaa sovellusta, vaan asiakastiliä käytetään kännykän verkkoselaimen kautta.
VASTAUS:
Kyllä, tervetuloa konserttiin! Tulkaa saapuessanne asioimaan lipunmyyntiin, löydämme kyllä lippunne tai kausikorttinne paikkatiedot.
VASTAUS:
Jos olet luonut Musiikkitalon asiakastilin, voit lähettää lippusi toiselle henkilölle oman asiakastilisi kautta. Avaa asiakastililtäsi konsertin tiedot, paina “Lähetä liput edelleen” ja syötä toisen henkilön sähköpostiosoite. Vastaanottaja voi ladata PDF-liput itselleen sähköpostitse saamansa linkin kautta.
Verkkokauppa ja asiakastili
VASTAUS:
Verkkokaupassa asioidessasi sinun tulee aina antaa oston yhteydessä yhteystietosi (nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero ja osoite).
Halutessasi voit myös oston yhteydessä luoda oman Musiikkitalo-asiakastilin, josta näet kaikki verkossa tekemäsi Musiikkitalo-ostokset.
Asiakastiliä ei ole pakko luoda verkosta ostettaessa. Mikäli et halua luoda asiakastiliä, valitse tällöin verkkokaupassa “Jatka ilman kirjautumista” ja tee ostos loppuun.
VASTAUS:
Verkossa toimivalta Musiikkitalo-asiakastililtä näet kootusti kaikki Musiikkitalon omassa verkkokaupassa tekemäsi Musiikkitalo-ostokset. Ticketmasterissa tekemäsi lippuostokset eivät näy Musiikkitalo-tililläsi.
Tililtä näet tuleviin tapahtumiin ostamasi liput ja voit ladata liput kännykkääsi PDF-muodossa. Voit myös ladata liput mobiililippumuodossa Apple Wallet-sovellukseen (Apple-puhelimet) tai Passbook-yhteensopivaan sovellukseen (Android-puhelimet).
Tarvittaessa voit lähettää liput tililtäsi toiseen sähköpostiosoitteeseen. Lisäksi asiakastililläsi voit muokata yhteystietojasi ja tarkastella ostohistoriaasi.
Musiikkitalolla ei ole lippuja varten omaa sovellusta, vaan asiakastiliä käytetään kännykän tai tietokoneen verkkoselaimen kautta.
Voit luoda asiakastilin Musiikkitalon verkkosivuilla tai ostaessasi lippuja Musiikkitaloon verkossa Musiikkitalon konsertteihin.
VASTAUS:
Verkossa toimivaa asiakastiliä ei ole valmiiksi luotu asiakkaillemme. Sinun tulee siis luoda asiakastili itse, joko lippujen oston yhteydessä tai Musiikkitalon verkkosivujen kautta. Ohjeet tilin luomiseen löydät alta.
Huomaathan, että jos sinulla Ticketmasterin asiakastili, tämä asiakastilisi ei automaattisesti siirry tai muutu Musiikkitalon asiakastiliksi. Ticketmaster-asiakastilisi on edelleen olemassa Ticketmasterin verkkosivulla, ja siellä näkyvät keväällä 2024 ja sitä aiemmin Ticketmasterin verkkokaupassa ostamasi Musiikkitalon liput. Mikäli haluat käyttää Musiikkitalo-lippujasi varten verkossa toimivaa asiakastiliä myös jatkossa, tulee sinun luoda itsellesi Musiikkitalo-asiakastili Musiikkitalon verkkosivujen kautta. Ohjeet tilin luomiseen löydät alta.
VASTAUS:
Tilausvahvistuksen saapumisessa sähköpostiisi voi kestää muutama minuutti. Jos ostamasi liput on veloitettu sinulta, tarkistathan sähköpostisi roskapostikansion. Pääset lataamaan PDF-lippusi tilausvahvistuksen kautta.
Jos loit oston yhteydessä Musiikkitalon asiakastilin, liput näkyvät tililläsi ja voit ladata PDF-liput tililtäsi suoraan tietokoneellesi tai kännykkääsi. Vaihtoehtoisesti voit myös lähettää liput uudelleen sähköpostiisi tai toiseen sähköpostiin valitsemalla “Välitä liput edelleen”.
Mikäli et yrityksistä huolimatta löydä lippujasi sähköpostistasi tai asiakastililtäsi, olethan yhteydessä Musiikkitalon lipunmyynnin puhelinpalveluun.
VASTAUS:
Maksuihin liittyvissä ongelmissa olethan aina yhteydessä Paytrailiin tai pankkiisi.
VASTAUS:
Varmistathan, että yrität kirjautua asiakastilillesi sillä sähköpostiosoitteella, jolle asiakastili on luotu. Jos et ole vielä luonut Musiikkitalo-asiakastiliä, tulee sinun luoda tili ennen kuin pystyt kirjautumaan tilillesi.
Jos olet unohtanut asiakastilin salasanasi, paina kirjautumissivulla Unohditko salasanasi? -linkkiä ja anna se sähköpostiosoite, jolle olet luonut asiakastilisi. Huomaathan, että viestin saapumisessa voi kestää muutamia minuutti.
Sähköpostiviestistä löydät ohjeet salasanan vaihtamiseksi ja viestissä olevaa linkkiä klikkaamalla pääset asettamaan tilillesi uuden salasanan. Jos et saa viestissä olevaa hyperlinkkiä auki klikkaamalla, voit yrittää kopioida linkin suoraan verkkoselaimen osoiteriville. Kun valitset uutta salasanaa, huomioithan mahdolliset salasanaan liittyvät vaatimukset isoista ja pienistä kirjaimista, numeroista ja erikoismerkeistä.
Paikan valitseminen
VASTAUS:
Valittuasi verkkokaupassa istumapaikan näet paikkanumeron sivun oikeassa reunassa.
Konserttisalin permannon katsomot on merkitty kirjaimilla A-T ja parven katsomot kirjaimilla A-L. Tarkistathan siis aina, oletko ostanut istumapaikkasi parvelle vai permannolle; tämän tiedon näet ostoskorissasi kyseisen lipun kohdalta.
Huomioithan, että Konserttisalin portaat ovat jyrkät ja sali syvä, ja tästä syystä permannon katsomoihin A, B, L, M, P ja R on pitkät portaat. Portaita on eniten paikoille, jotka sijaitsevat lähimpänä lavaa.
VASTAUS:
Parven paikat sijaitsevat yhtä kerrosta korkeammalla kuin permannon yläosan istumapaikat. Kuten permannon paikkoja, parvipaikkojakin löytyy lavan etupuolelta, lavan vierestä sekä lavan takaa.
Parven paikkoja ei ensisijaisesti suositella asiakkaille, joilla on korkeanpaikankammo. Tarkistathan siis aina, oletko ostanut istumapaikkasi parvelle vai permannolle; tämän tiedon näet ostoskoristasi kyseisen lipun kohdalta.
VASTAUS:
Konserttisalissa on kahdenlaisia täysin esteettömiä paikkoja: pyörätuolipaikkoja ja esteettömiä paikkoja.
Pyörätuolipaikoille ei ole portaita ja paikoilla ei ole istuimia. Nämä paikat on tarkoitettu asiakkaille, jotka käyttävät pyörätuolia ja istuvat pyörätuolissaan konsertin ajan.
Esteettömille paikoille ei ole portaita mutta niissä on salin tavalliset istuimet. Tästä syystä nämä paikat sopivat esimerkiksi rollaattorin tai muun apuvälineen käyttäjälle ja niille asiakkaille, jotka eivät pääse kulkemaan portaita.
Salin pyörätuolipaikat ja esteettömät paikat löytyvät sisäänkäynnin tasosta katsomoiden C, D, E, H ja J takaa.
Salissa on myös helppokulkuisia paikkoja lähellä ovia 2–7: permannon katsomoiden E, G, H, K, N ja T ylimmille riveille kulku tapahtuu niin, että matkalla on vain muutama porras. Parvilla A, H, J, ja L rivin 2 paikoille sekä parvilla D ja E rivin 3 paikoille ei ole yhtään porrasta. Parvelle pääsee kulkemaan Konserttisalin takana sijaitsevalla hissillä.
Huomioithan, että Konserttisalin portaat ovat jyrkät ja sali syvä, ja tästä syystä permannon katsomoihin A, B, L, M, P ja R on pitkät portaat. Portaita on eniten paikoille, jotka sijaitsevat lähimpänä lavaa.
VASTAUS:
Valtaosaan konserteista on saatavilla maksuttomia avustajalippuja. Käytännöt vaihtelevat tapahtumajärjestäjästä riippuen.
Voit lunastaa pyörätuolipaikan viereen myös saattajan eli avustajan paikan valitsemalla vieressä olevan vapaan paikan. Saattajalle järjestetään pyörätuolipaikan viereen oma tuoli.
Mikäli konserttiin tulija on oikeutettu saattajaan mutta hän ei ole pyörätuolinkäyttäjä, saat saattajalipun Musiikkitalon lipunmyynnistä. Voit myös tilata saattajalipun e-lippuna puhelinpalvelumme kautta.
Lahjakortit
VASTAUS:
Musiikkitalosta vuoden 2023 aikana ostettuja muovisia lahjakortteja voi käyttää Musiikkitalon kevätkauden 2024 konsertteihin lahjakortin voimassaoloajan puitteissa. Jos voimassaoloaikaa ja saldoa on jäljellä kevään jälkeen, sillä voi ostaa lippuja muihin Ticketmaster Suomen järjestelmässä myynnissä oleviin tapahtumiin.
VASTAUS:
Ticketmasterin lahjakortteja voi käyttää Musiikkitalon kevätkauden 2024 konsertteihin lahjakortin voimassaoloajan puitteissa. Jos voimassaoloaikaa ja saldoa on jäljellä kevään jälkeen, sillä voi ostaa lippuja muihin Ticketmaster Suomen järjestelmässä myynnissä oleviin tapahtumiin.
VASTAUS:
Musiikkitalon lahjakorttimyynti on tauolla, eli emme tällä hetkellä myy uusia lahjakortteja. Musiikkitalon lahjakortteja myydään jälleen ma 20.5.2024 alkaen.