Telefontjänst för biljettköp
0600 411 101
Öppet vardagar kl. 9–15
Samtalspris 0,99 euro/min+lna
Biljettförsäljning
Biljetter till evenemang i Musikhuset kan du köpa på Musikhusets webbsidor, vid kundtjänsten i Musikhuset och via vår telefontjänst.
Då du ska köpa biljetter på webbsidorna hittar du dem på evenemangets egen sida. Sök evenemang och biljetter i evenemangskalendern.
Musikhusets biljettförsäljning har förnyats
Under våren och sommaren 2024 har Musikhuset biljettförsäljning förnyarts. En följd av det är att Musikhusets biljetter säljs inte längre via Ticketmasters nationella system. Efter reformen säljs alla biljetter till Musikhuset via våra egna kanaler, dvs. på våra webbsidor, telefontjänst och i biljettkontoret i Musikhuset.
Biljetter till våra huvudaktörers – Helsingfors stadsorkester, Radions symfoniorkester och Konsuniversitetets Sibelius-Akademin – konserter kan köpas förutom via oss också via deras egna webbsidor.
Biljettkontoret
Musikhusets biljettförsäljning accepterar bankkort, Visa Electron samt Visa-, Mastercard- och Maestro-kreditkort, och kulturförmåner E-pass, Smartum och Edenreds Virike.
Webbutiken
I webbutiken accepteras följande betalningssätt som erbjuds av Paytrail:
Betalning via bank: Nordea, Andelsbanken (OP), Danske Bank, Sparbanken, OmaSp, POP Banken, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken och S-Banken
Kortbetalning: Visa, Mastercard och American Express
Faktura och avbetalning: OP Lasku
Mobilbetalning: MobilePay, Pivo och Siirto
Kulturförmåner: E-pass och SmartumPay
Till de flesta evenemangen finns det rabatterade biljetter och gruppbiljetter. Det är evenemangets arrangör som beslutar om försäljning av rabattbiljetter och rabattens storlek.
Både Helsingfors stadsorkester och Radions symfoniorkester säljer säsongkort till höst- och vårsäsongerna. Du hittar aktuell information om säsongkorten på orkestrarnas egna webbsidor: Helsingfors stadsorkester och Radions symfoniorkester.
Musikhusets presentkort fungerar som betalningsmedel vid husets biljettkontor och kan användas för köp av biljetter till alla evenemang i Musikhuset. Med kortet kan du köpa biljetter i Musikhusets webbutik, biljettkontor och vår telefontjänst.
Du kan beställa ett e-presentkort i vår webbutik eller en utskriven biljett i vårt biljettkontor i Musikhuset. Presentkortet är giltigt ett år räknat från köpdatumet.
Läs mer och köp ett presentkort
Konsertsalen
Konsertsalens parkett är indelad i läktarna A–T och balkongen i läktarna A–L. Kom ihåg att kontrollera om din sittplats är på parketten eller på balkongen; uppgiften hittar du i din inköpskorg vid respektive biljett.
Observera att Konsertsalens trappor är branta och salen djup, varför trapporna till parkettläktarna A, B, M, P och R är långa. Ju närmare scenen, desto längre trappor.
Balkongens sittplatser ligger en våning högre än sittplatserna på parkettens övre del. Liksom på parketten finns det också på balkongen platser framför, bredvid och bakom scenen.
Vi rekommenderar inte balkongplatser för personer med höjdskräck. Kom därför ihåg att alltid kontrollera om din sittplats är på parketten eller på balkongen; uppgiften hittar du i din inköpskorg vid respektive biljett.
Kolla salkarta som hjälp för att välja en plats.
Andra saler
Kolla salkartorna i förväg.
Konsertsalen
Konsertsalen har två slag av helt tillgängliga platser: rullstolsplatser och tillgängliga platser. De nås utan trappor eller trösklar. Salens rullstolsplatser och tillgängliga platser finns på samma plan som ingången, bakom läktarna C, D, E, H och J.
Rullstolsplatserna har inga sitsar, eftersom de är avsedda för gäster mer rullstol som de sitter i under konserten.
De tillgängliga platserna nås utan trappor, men sitsarna är normala publiksitsar. Dessa platser lämpar sig till exempel för personer som använder rollator eller annat hjälpmedel samt för personer som inte kan gå i trappor.
I salen finns också lätt nåbara platser nära dörrarna 2–7 till de översta raderna på läktarna E, H, G, K, N och T. På rutten till dessa platser finns bara några få trappsteg. Rad 2 på läktarna A, H, J och L och rad 3 på läktarna D och E nås utan ett enda trappsteg. Läktaren nås med hissen bakom Konsertsalen.
Kom ihåg att Konsertsalen är djup med branta trappor. Trapporna till läktarna A, B, L, M, P och R därför långa. Ju närmare scenen, desto längre trappor.
Kolla var rullstolsplatserna och tillgängliga platserna finns på konserthuskartan.
Övriga salar
Också salarna Black Box, Organo, Camerata, Sonore och Paavo har tillgängliga platser nära ingången.
Till merparten av konserterna går det att få gratis ledsagarbiljetter. Praxis varierar mellan olika evenemangsarrangörer.
Bredvid en rullstolsplats kan du lösa in också en ledsagar- eller följeslagarbiljett. Åt ledsagaren ordnas en egen stol bredvid rullstolsplatsen.
Om du har rätt att få en följeslagare men inte själv är rullstolsbunden får du en följeslagarbiljett från Musikhusets biljettkontor. Du kan också beställa en ledsagarbiljett som e-biljett via vår telefontjänst.
Läs mer om tillgänglighet
Betalda biljetter byts inte ut och återinlöses inte. Om konserten inhiberas återbetalas biljettpriset (utan leverans- och behandlingskostnader) alltid mot inträdesbiljetten. Musikhuset eller konsertarrangören svarar inte för övriga utgifter.
Musikhuset och evenemangsarrangören svarar inte för biljetter som förkommit eller som kunden glömt att ta med sig. Om du har identifierat dig i samband med biljettköpet är det dock möjligt att skriva ut biljetten på nytt.
I biljettpriset ingår en serviceavgift, vars storlek bestäms av biljettpriset. Serviceavgiften täcker kostnaderna för biljettförsäljningen inklusive dess administrering.
Biljettpriserna är desamma oberoende av om du köper biljetten på nätet, per telefon eller på Musiikkitalos biljettkontor. Det finns ingen separat leverans- eller prenumerationsavgift.
Med ett användarkonto ser du alla köp du gjort i Musikhusets egen webbutik. Biljettköp du gjort i Ticketmaster syns däremot inte på ditt användarkonto i Musikhuset.
På ditt konto ser du de biljetter du köpt till kommande evenemang, och du kan ladda ner dem till din mobil i pdf-format. Du kan också ladda dina biljetter i mobilformat till appen Apple Wallet (Apple-telefoner) eller till en app som är kompatibel med Passbook (Android-telefoner).
Vid behov kan du skicka biljetterna från ditt konto till en annan e-postadress. På ditt användarkonto kan du dessutom göra ändringar i dina kontaktuppgifter och granska din inköpshistoria.
Musikhuset har inte en egen app för biljetter, gå därför in på ditt användarkonto med webbläsaren på mobilen eller datorn.
Du kan skapa ett användarkonto på våra webbsidor eller då du köper konsertbiljetter på vår webbsida.
Du är inte tvungen att skapa ett användarkonto då du köper biljetter. Om du inte vill göra det, välj då ”Skippa inloggning” och slutför ditt köp. Då du gör ett köp i webbutiken måste du alltid ge dina kontaktuppgifter: namn, e-postadress, telefonnummer och adress.
Jag köpte biljetter i webbutiken men har inte fått dem via e-post. Vad göra?
Det kan ta några minuter innan en bekräftelse av köpet kommer per e-post. Om du har betalat biljetterna, kontrollera skräppostmappen. Du kan ladda ner dina pdf-biljetter via beställningsbekräftelsen.
Om du skapade ett användarkonto hos Musikhuset i samband med köpet syns biljetterna på det nya kontot och du kan då ladda ner dem därifrån till din dator eller mobil. Alternativt kan du sända biljetterna på nytt till din egen eller en annan e-postadress genom att välja ”vidarebefordra biljetterna”.
Om du trots försök inte hittar dina biljetter i din e-post eller på ditt kundkonto, ta då kontakt med Musikhusets telefontjänst för biljettköp.
Min betalning går inte fram i webbutiken, vad ska jag göra?
Om det uppstår problem i betalningen, kontakta Paytrail eller din bank.
Jag lyckas inte logga in på mitt användarkonto i webbutiken. Vad göra?
Kontrollera att du försöker logga in med den e-postadress för vilket ditt användarkonto är skapat. Om du ännu inte har skapat ett användarkonto hos Musikhuset ska du göra det innan du kan logga in.
Om du har glömt användarkontots lösenord, klicka på ”Har du glömt ditt lösenord?” på inloggningssidan -och uppge den e-postadress för vilken du skapat ditt användarkonto. Observera att det kan ta några minuter innan meddelandet kommer fram.
I epostmeddelandet hittar du anvisningar om hur du byter lösenord, och genom att klicka på länken i meddelandet kan du ge ditt konto ett nytt lösenord. Om du inte lyckas öppna hyperlänken i meddelandet genom att klicka på den kan du försöka kopiera den direkt till webbläsarens adressfält. Då du väljer ett nytt lösenord, notera eventuella krav på att det ska innehålla stora och små bokstäver, siffror och specialtecken.
Supporttjänst för e-handel
Om du har några problem med att använda webbutiken, vänligen kontakta supporttjänsten för e-handel tel. 030 621 7700 (vardagar 12-15, samtalspris pvm/mpm). Det är inte möjligt att köpa eller boka biljetter via supporttjänst.
Andra kontaktuppgifter
-
Gruppförsäljning
Reservera gruppbiljetter till konserter eller en guidad vandring för din grupp.
Läs mer
Tillgänglighet
På den här sidan berättar vi om hur tillgänglighet har beaktats i Musikhuset. Vi hoppas att tröskeln för att delta i evenemang i Musikhuset på alla vis är så låg som möjligt. Alla är välkomna till Musikhuset!
Pausservering
Skulle det smaka med ett glas mousserande, en varm dryck eller en munsbit under pausen? Serveringen under pausen fulländar konsertupplevelsen.
Om Musikhuset
Musikhuset är ett konsert- och evenemangshus i hjärtat av Helsingfors. I huset ordnas årligen rejält över tusen evenemang: konserter med allt från klassisk musik till jazz, folkmusik och rock samt företagsevenemang och privata tillställningar. Över hälften av publikevenemangen är gratis: kulturen är lätt tillgänglig för alla och envar. Du kan också besöka Musikhuset utan något […]