Matleena Koivusaaren jatkotutkintokonsertti käsittelee raivokkaita ja pimeitä aiheita, kuten rikkovaa kilpailua, tavoittelemista ja romahduksia.
Tapahtumalla on uusi ajankohta. Alkuperäinen ajankohta oli 14.2.2023.
Georges Bataillen ja Julia Kristevan filosofian hevosvoimilla etenevä konsertti rakentuu pianon ympärille sisarellisesti elektroniseen ääneen, tanssiin ja akrobatiaan sitoutuen.
Tämä raivokas ja pimeä konsertti käsittelee rikkovaa kilpailua, tavoittelemista ja romahduksia. Tämän lisäksi myös kehojen tuhlausta, runoutta menetyksen tilan ilmaisumuotona, huimausta, mädättävästä, sekä näön rikkirepivästä jääkylmästä auringosta humaltumista.
Mitä jää jäljelle?
”Eläimellisyyden ja symbolisuuden rajoilla mielialat – varsinkin surullisuus – ovat viimeisiä vastauksiamme traumoihin, ne ovat perustavia tasapainottavia turvakeinojamme. Jos mielialojensa orja, surullisuuteensa uponnut ihminen, paljastaakin tiettyjä psyykkisiä tai ajatuksellisia heikkouksia, mielialojen monipuolisuus, surullisuuden paletti ja murheen tai surun hienostuneisuus ovat nekin ihmisyyden tuntomerkkejä, ei voitonriemuisen, mutta kylläkin kekseliään, taistelunhaluisen ja luovan..” -Julia Kristeva
Konsertti on osa pianisti Matleena Koivusaaren (ent. Nyman) naispetos-aiheeseen pureutuvaa (hampaat!) jatkotutkintoprojektia. Lavalla nähdään Pambikallio-yhtyeen pastellinen Pauliina Koivusaari sekä vertikaalista akrobatiaa vavisuttava, maankamaraa pakeneva, itsensä uhraava ja valokylpyä kohti ojentautuva Anna-Maija Nyman.
Kristeva, Julia: Soleil Noir, dépression et mélancolie, Editions Gallimard 1987, Musta aurinko, masennus ja melankolia, suom. Mika Siimes, Kustannusosakeyhtiö Nemo 1998
Esiintyjät
- Matleena Koivusaari, piano, koskettimet
- Pauliina Koivusaari, elektroniikka, laulu, viulu
- Anna-Maija Nyman, kiinalainen tolppa (akrobatia)
- Liina-Mari Raivola, sello
Ohjelma
- Sergei Prokofiev: Toccata, op. 11
- Erollyn Wallen: Dervish
- Judith Weir: The Art of Touching the Keyboard
- Louise Farrenc: Air russe varié, op. 17
- Henriette Bosmans: Cello Sonata
- Missy Mazzoli: A Map of Laughter
Lisätiedot: Janne Ikäheimo, janne.ikaheimo@uniarts.fi
Alkaen 6,50 € 18 € / 6,50 €
Kahvi ja avec?
Taideyliopiston Sibelius-Akatemia
VerkkosivutAlkaen 18 € / 6,50 €
Osta liputKahvi ja avec?
Tilaa tarjoilutMaistuisiko väliajalla lasi kuohuvaa, kuppi kuumaa tai pientä syötävää? Ennakkotilauksella säästät aikaa ja vaivaa, jolloin ehdit nautiskella väliajasta kiireettömästi.
Sijaintimme on niin keskeinen kuin olla voi: lähes kaikki julkiset kulkuvälineet tulevat aivan viereemme. Kaikilla sisäänkäynneillä on ympärivuotiset pyöräparkit. Lähimmästä Aimo Park Finlandia -parkkihallista pääsee kuivin jaloin suoraan hissillä aulaamme.
Konserttisali
Lippusi paikkamerkinnästä näet reitin paikallesi. Ovinumero kertoo, mistä ovesta sinun tulee saapua saliin, ja katsomot on merkitty kirjaimin. Pyörätuolipaikat ovat sisäänkäyntien tasolla. Eikä huolta, jos salimme ei ole sinulle ennestään tuttu: henkilökuntamme ohjaa sinut oikeaan katsomoon.
Camerata, Sonore ja Black Box
Rivinumeron avulla suunnistat numeroidulle istuimellesi katsomossa. Pyörätuolipaikat ovat sisäänkäynnin tasolla. Eikä huolta, jos salimme ei ole sinulle tuttu: ovihenkilökuntamme ohjaa sinut paikallesi.
Numeroimaton katsomo
Voit valita paikkasi vapaasti.
Katsomokartat
Naulakko
Ulkovaatteet ja suuret kantamukset on jätettävä naulakkoon. Naulakkomaksu on 2 euroa. Maksaa voi käteisellä tai kortilla. Naulakon voi maksaa myös etukäteen lipunoston yhteydessä.
Myöhästyminen
Myöhästyneet pääsevät sisään useimmiten seuraavilla taputuksilla tai viimeistään väliajalla.
Kuvaaminen
Itse konserttia ei pääsääntöisesti saa kuvata, mutta ennen konserttia, taputuksilla ja konsertin jälkeen kuvaaminen on sallittua. Konserttijärjestäjällä saattaa olla omia, tarkempia ohjeistuksia.
Pukeutuminen
Musiikkitalossa ei ole yhtikäs mitään pukeutumisohjeistusta, olet tervetullut juuri sellaisena kuin olet. Vältä kuitenkin voimakasta hajusteiden käyttöä, jotta myös astmaatikot ja hajusteyliherkät voivat nauttia konsertista. Musiikkitalon konserttisalien lattiat ovat herkkiä naarmuuntumiselle, tästä syystä konserttisaleihin ei saa tulla nastakengillä.
Musiikkitalo on täysin esteetön: meille ei ole kynnystä tulla. Opasteemme ja porraskaiteemme ovat kohomerkittyjä, ja lattioissa kulkevat ohjauslistat. Induktiosilmukat toimivat, ja opaskoirat ovat tervetulleita.