Olari Elts, kapellimestari
Simone Lamsma, viulu

Ohjelma:
Anatoly Lyadov: From the Apocalypse
Nikolai Roslavets: Viulukonsertto no 1
Justė Janulytė: Apnea
Igor Stravinsky: Petruška (1947)

Hävitä, kadota, tuhoutua, unohtua. Säveltäjä Nikolai Roslavetsin elämäkerrassa on paljon häivyttämisestä kertovia sanoja. Neuvostojärjestelmä yritti vuosikymmenten ajan pyyhkiä Roslavetsin teoksineen kortistoista, katalogeista, arkistoista ja konserttiohjelmista – siinä melkein onnistuen. Roslavets oli vuoden 1917 jälkeen näkyvä hahmo samoissa ”vasemmistolaisen taiteen” piireissä, joissa liikkui muun muassa mustilla neliöillään kuvataidemaailmaa ravistellut Kasimir Malevitš.

Roslavetsin ensimmäisen viulukonserton partituuria luultiin pitkään kadonneeksi, mutta se pääsi moskovalaisesta arkistosta päivänvaloon vuonna 1989.

Viulisti Simone Lamsma opiskeli konserton kymmenessä päivässä otettuaan vastaan äkillisen tuurauskeikan. Lamsma esitti konserton sanomalehti NRC Handelsbladin arvion mukaan ”riskejä kaihtamatta, kuin veitsenterällä ja kontrasteja äärimmilleen korostaen…” Rohkea heittäytyminen kannatti ja Roslavetsin konsertto jäi Lamsman ohjelmistoon.

Kolme nukkehahmoa – Petruška, Mauri ja Ballerina – seikkailevat Stravinskyn kolmiodraamassa, johon säveltäjä keräsi aineksia rahvaanomaisina pidetyistä katuhoilotuksista sekä kansansävelmistä. Vuonna 1913 Venäjällä kantaesitetty versio jättiläisorkesterille sai hyytävän arvion Stravinskyn ystävältä Andrei Rimski-Korsakovilta, joka arveli teoksen enteilevän musiikillisen futurismin syntyä: ”Petruška kimaltelee keinotekoisella valikoimalla kirjavia riepuja ja riekaleita, kilisee, kalisee ja kolisee.” Kollaasitekniikkaan viittaava luonnehdinta – vaikkakin kielteiseen sävyyn esitetty – oli osuva: samoihin aikoihin esimerkiksi Pablo Picasso ja Georges Braque käyttivät sanomalehdenpalasia maalaustensa materiaalina.

Alkaen 9,50 € 11,50 € / 9,50 €

Kahvi ja avec?

Helsingin kaupunginorkesteri

Verkkosivut

Alkaen 11,50 € / 9,50 €

Kahvi ja avec?

Tilaa tarjoilut