Biljettförsäljningens kundtjänst
Biljetter till evenemang i Musikhuset kan du köpa på Musikhusets webbsidor, vid kundtjänsten i Musikhuset och via vår telefontjänst.
Då du ska köpa biljetter på webbsidorna hittar du dem på evenemangets egen sida. Sök evenemang och biljetter i evenemangskalendern.
Biljettförsäljning
- Mån–Fre: 13.00 – 18.00
- Lör: Stängd
- Sön: Stängd
Telefontjänst för biljettköp
- Mån–Fre: 09.00 – 15.00
- Lör: Stängd
- Sön: Stängd
Musikhusets biljettförsäljning accepterar bankkort, Visa Electron samt Visa-, Mastercard- och Maestro-kreditkort, och kulturförmåner E-pass, Smartum och Edenreds Virike.
I webbutiken accepteras följande betalningssätt som erbjuds av Paytrail:
Betalning via bank: Nordea, Andelsbanken (OP), Danske Bank, Sparbanken, OmaSp, POP Banken, Aktia, Handelsbanken, Ålandsbanken och S-Banken
Kortbetalning: Visa, Mastercard och American Express
Faktura och avbetalning: OP Lasku
Mobilbetalning: MobilePay, Pivo och Siirto
Kulturförmåner: E-pass och Smartum
Till de flesta evenemangen finns det rabatterade biljetter och gruppbiljetter. Det är evenemangets arrangör som beslutar om försäljning av rabattbiljetter och rabattens storlek.
Musikhusets huvudaktörer och i regel även övriga konsertarrangörer erbjuder en gratis ledsagarbiljett åt rörelsehindrade och synskadade. Ledsagabiljetten kan avhämtas från Musikhusets biljettförsäljning före konserten.
Betalda biljetter byts inte ut och återinlöses inte. Om konserten inhiberas återbetalas biljettpriset (utan leverans- och behandlingskostnader) alltid mot inträdesbiljetten. Musikhuset eller konsertarrangören svarar inte för övriga utgifter.
Musikhuset och evenemangsarrangören svarar inte för biljetter som förkommit eller som kunden glömt att ta med sig. Om du har identifierat dig i samband med biljettköpet är det dock möjligt att skriva ut biljetten på nytt.
Både Helsingfors stadsorkester och Radions symfoniorkester säljer säsongkort till höst- och vårsäsongerna. Du hittar aktuell information om säsongkorten på orkestrarnas egna webbsidor: Helsingfors stadsorkester och Radions symfoniorkester.
Musikhusets biljettförsäljning har förnyats
Under våren och sommaren 2024 har Musikhuset biljettförsäljning förnyarts. En följd av det är att Musikhusets biljetter säljs inte längre via Ticketmasters nationella system. Efter reformen säljs alla biljetter till Musikhuset via våra egna kanaler, dvs. på våra webbsidor, telefontjänst och i biljettkontoret i Musikhuset.
Biljetter till våra huvudaktörers – Helsingfors stadsorkester, Radions symfoniorkester och Konsuniversitetets Sibelius-Akademin – konserter kan köpas förutom via oss också via deras egna webbsidor.
I juni överfördes alla evenemang som ännu såldes via Ticketmaster till Musikhusets nya system. Därefter kan biljetter till Musikhuset inte längre köpas via Ticketmaster Finlands system eller försäljningsställen.
Biljetter till Musikhuset kan hela tiden – före, under och efter reformen – köpas via Musikhusets webbtjänst, oavsett vilka andra system de saluförs i. Senast nu lönar det sig därför att spara adressen www.musiikkitalo.fi/sv bland webbläsarens bokmärken!
Frågor och svar
Mer information om biljetter som köpts via Musikhusets biljettjänst hittar du nedan. Klicka på frågan för att läsa svaret.
Biljettförsäljningsställen
Musikhusets biljettkontor är öppet må–fr kl. 13–18 samt alltid en timme före konserten. Helgdagar är biljettförsäljningen stängd och öppnas en timme före en konsert till vilken biljetter kan köpas.
Eventuella undantag i biljettförsäljningens öppettider meddelas under Tjänster på våra webbsidor.
Nej, efter den 15 juni kan inga biljetter till Musikhusets evenemang längre köpas annanstans än i Musikhuset och på webben.
Nej, priset är detsamma på webben och i Musikhuset.
Köpa biljetter
Visst! I webbutiken kan du också betala med E-pass och Smartum. I biljettkontoret i Musikhuset kan du betala förutom med E-pass och Smartum också med Edenreds Virike-etu.
Då du betalar med kulturförmåner på webben, välj sittplats på kartan och betala med E-pass eller Smartum. Observera att du kan ha endast en biljett i din kundkorg då du betalar med kulturförmån.
Om du vill köpa två platser bredvid varandra men betala bara den ena med kulturförmån kan du hålla den andra platsen bokad med en annan apparat medan du betalar den första med kulturförmån. Du kan också kontakta vår telefontjänst som kan sända dig en separat betalningslänk för vardera platsen. Då kan du betala den ena med kulturförmån och den andra med något av webbutikens betalningssätt.
Serviceavgiften täcker kostnaderna för biljettförsäljningen inklusive dess administrering.
Priset för en och samma sittplats varierar beroende på konsert, eftersom det är konsertarrangören som bestämmer hur platserna prissätts.
I evenemangskalendern på Musikhusets webbsidor hittar du info om varje konsert genom att klicka på evenemanget. På evenemangssidan framgår också när biljetterna kommer till försäljning. Om konserten inte finns på webbsidorna har biljettförsäljningen till den ännu inte börjat.
Datumen för när försäljningen av HSO:s och RSO:s engångsbiljetter och säsongkort inleds hittar du på respektive orkesters egna webbsidor.
Nej, det går inte att köa. Du kan följa biljettläget i webbutiken, där du i realtid kan se lediga platser om sådana finns.
Visst, välkommen på konsert! Kom i så fall direkt till biljettkontoret, vi hittar nog dina biljetter eller platsuppgifterna för ditt säsongkort.
Visst, det går bra! Du kan ladda pdf-biljetter till din mobil via ditt eget kundkonto eller via den beställningsbekräftelse du fått per e-post.
Du kan också ladda dina biljetter i mobilformat till appen Apple Wallet (Apple-telefoner) eller till en app som är kompatibel med Passbook (Android-telefoner). Musikhuset har inte en egen app, utan kundkontot används via webbläsaren på mobilen.
Om du har skapat ett kundkonto hos Musikhuset kan du skicka dina biljetter till någon annan via kundkontot. Öppna i kundkontot konsertuppgifterna, tryck ”Skicka biljetterna vidare” och mata in den andra personens e-postadress. Mottagaren kan då ladda ned pdf-biljetterna via länken hen fått per e-post.
Välja plats
Då du valt sittplats i webbutiken ser du platsnumret på sidans högra kant.
Konsertsalens parkett är indelad i läktarna A–T och balkongen i läktarna A–L. Kom ihåg att kontrollera om din sittplats är på parketten eller på balkongen; uppgiften hittar du i din inköpskorg vid respektive biljett.
Observera att Konsertsalens trappor är branta och salen djup, varför trapporna till parkettläktarna A, B, M, P och R är långa. Ju närmare scenen, desto längre trappor.
Kolla salkarta som hjälp för att välja en plats.
Balkongens sittplatser ligger en våning högre än sittplatserna på parkettens övre del. Liksom på parketten finns det också på balkongen platser framför, bredvid och bakom scenen.
Vi rekommenderar inte balkongplatser för personer med höjdskräck. Kom därför ihåg att alltid kontrollera om din sittplats är på parketten eller på balkongen; uppgiften hittar du i din inköpskorg vid respektive biljett.
Till merparten av konserterna går det att få gratis ledsagarbiljetter. Praxis varierar mellan olika evenemangsarrangörer.
Bredvid en rullstolsplats kan du lösa in också en ledsagar- eller följeslagarbiljett. Åt ledsagaren ordnas en egen stol bredvid rullstolsplatsen.
Om du har rätt att få en följeslagare men inte själv är rullstolsbunden får du en följeslagarbiljett från Musikhusets biljettkontor. Du kan också beställa en ledsagarbiljett som e-biljett via vår telefontjänst.
Webbutiken och användarkonto hos Musikhuset
Då du gör ett köp i webbutiken måste du alltid ge dina kontaktuppgifter: namn, e-postadress, telefonnummer och adress.
Om du vill kan i samband med ett köp skapa ett eget användarkonto hos Musikhuset. Där ser du alla köp du gjort i vår webbutik.
Du är inte tvungen att skapa ett användarkonto då du köper biljetter. Om du inte vill göra det, välj då ”Skippa inloggning” och slutför ditt köp.
Med ett användarkonto ser du alla köp du gjort i Musikhusets egen webbutik. Biljettköp du gjort i Ticketmaster syns däremot inte på ditt användarkonto i Musikhuset.
På ditt konto ser du de biljetter du köpt till kommande evenemang, och du kan ladda ner dem till din mobil i pdf-format. Du kan också ladda dina biljetter i mobilformat till appen Apple Wallet (Apple-telefoner) eller till en app som är kompatibel med Passbook (Android-telefoner).
Vid behov kan du skicka biljetterna från ditt konto till en annan e-postadress. På ditt användarkonto kan du dessutom göra ändringar i dina kontaktuppgifter och granska din inköpshistoria.
Musikhuset har inte en egen app för biljetter, gå därför in på ditt användarkonto med webbläsaren på mobilen eller datorn.
Du kan skapa ett användarkonto på våra webbsidor eller då du köper konsertbiljetter på vår webbsida.
Ett användarkonto på webben skapas inte automatiskt vid biljettköp. Du ska därför själv skapa ett användarkonto, antingen i samband med ett biljettköp eller på våra webbsidor. Se anvisningarna nedan.
Observera att ett eventuellt kundkonto hos Ticketmaster inte automatiskt flyttas eller förvandlas till ett brukskonto hos Musikhuset. Ditt Ticketmaster-konto förblir i kraft på Ticketmasters webbsidor, och där kan du se de biljetter till Musikhuset som du via Ticketmaster har köpt våren 2024 eller tidigare. Om du också i fortsättningen vill ha ett användarkonto för köp av biljetter till Musikhuset ska du skapa ett sådant konto på våra webbsidor.
Det kan ta några minuter innan en bekräftelse av köpet kommer per e-post. Om du har betalat biljetterna, kontrollera skräppostmappen. Du kan ladda ner dina pdf-biljetter via beställningsbekräftelsen.
Om du skapade ett användarkonto hos Musikhuset i samband med köpet syns biljetterna på det nya kontot och du kan då ladda ner dem därifrån till din dator eller mobil. Alternativt kan du sända biljetterna på nytt till din egen eller en annan e-postadress genom att välja ”vidarebefordra biljetterna”.
Om du trots försök inte hittar dina biljetter i din e-post eller på ditt kundkonto, ta då kontakt med Musikhusets telefontjänst för biljettköp.
Om det uppstår problem i betalningen, kontakta Paytrail eller din bank.
Kontrollera att du försöker logga in med den e-postadress för vilket ditt användarkonto är skapat. Om du ännu inte har skapat ett användarkonto hos Musikhuset ska du göra det innan du kan logga in.
Om du har glömt användarkontots lösenord, klicka på ”Har du glömt ditt lösenord?” på inloggningssidan -och uppge den e-postadress för vilken du skapat ditt användarkonto. Observera att det kan ta några minuter innan meddelandet kommer fram.
I epostmeddelandet hittar du anvisningar om hur du byter lösenord, och genom att klicka på länken i meddelandet kan du ge ditt konto ett nytt lösenord. Om du inte lyckas öppna hyperlänken i meddelandet genom att klicka på den kan du försöka kopiera den direkt till webbläsarens adressfält. Då du väljer ett nytt lösenord, notera eventuella krav på att det ska innehålla stora och små bokstäver, siffror och specialtecken.