Musiikkitalon julkisivu valmistuu vihdoin, lupa mediaseinälle saatiin

“Rakennusluvan myöntäminen Musiikkitalon mediaseinälle on kulttuuriteko”, Musiikkitalon toimitusjohtaja Pekka Kauranen toteaa.

Info

Helsingin kaupungin rakennuslautakunta on myöntänyt 10. tammikuuta 2017 rakennusluvan Musiikkitalon mediaseinälle äänin 5-4. Mediaseinä vastaa kooltaan ja sijoitukseltaan alkuperäistä rakennusluvan saanutta suunnitelmaa.
Päivitetyn suunnitelman on tehnyt Pauno Narjus LPR-arkkitehdeiltä. Narjuksen käsialaa oli myös alkuperäinen suunnitelma. Musiikkitalon rakennusvaiheessa mediaseinä jätettiin kuitenkin säästösyistä toteuttamatta.

“On hienoa, että Musiikkitalon julkisivu valmistuu vihdoin, yli 6 vuotta talon avaamisen jälkeen“ Musiikkitalon viestintäpäällikkö Marja-Leena Lehtimäki sanoo ja jatkaa: “Teknologia on kehittynyt huimasti sitten vuoden 2009, jolloin rakennuslupa mediaseinälle ensimmäisen kerran saatiin. Uuden hakemuksen myötä päivitimme myös mediaseinän teknologisen ratkaisun nykypäivän vaatimuksia ja mahdollisuuksia vastaavaksi.”

Musiikkitalon mediaseinä tulee sijoittumaan talon eteläseinälle, Kansalaistorin suuntaan. Kooltaan mediaseinä on alkuperäisen suunnitelman mukainen, noin 13,5 x 13 metriä. Mediaseinä muodostuu levymäisistä led-elementeistä. Musiikkitalon tavoitteena on, että mediaseinä on käytössä syyskauden 2017 alkaessa.

Mediaseinällä on laaja kannatus

Suurin osa Musiikkitalon mediaseinän sisällöistä tulee olemaan kulttuurisisältöjä. Musiikkitalon oman tapahtumaviestinnän lisäksi esimerkiksi konserttilähetykset saavat aikaa mediaseinästä. Neljäsosa sisällöistä tulee olemaan kaupallista mainontaa.

“Musiikkitalossa julkisia yleisötapahtumia järjestävät tahot saavat mediaseinästä ilmaista mainosaikaa tapahtumilleen. Uskomme, että mediaseinän tapahtumille antama näkyvyys tulee kasvattamaan yleisöpohjaa ja edistämään tapahtumien lipunmyyntiä. Näin ollen se tukee konserttijärjestäjien taloudellisia toimintamahdollisuuksia. Voidaankin sanoa, että rakennusluvan myöntäminen mediaseinälle on todellinen kulttuuriteko”, Musiikkitalon toimitusjohtaja Pekka Kauranen sanoo.

Helsingin Barokkiorkesterin toiminnanjohtaja Kerttu Piirto on Kaurasen kanssa samoilla linjoilla: “Mediaseinä on Helsingin kaupungilta kädenojennus kulttuurille: jokainen ostettu lippu lisää taiteilijoiden mahdollisuuksia työllistyä ja organisaatioiden mahdollisuuksia tuottaa monipuolista ohjelmaa yleisölle jatkossakin.”

Konserttijärjestäjien keskuudessa tieto Musiikkitalon mediaseinähankkeesta on otettu positiivisesti vastaan. Musiikkitalon päätoimijoiden lisäksi muun muassa Ylioppilaskunnan Laulajat, UMO, Helsingin juhlaviikot ja Lilja Productions ovat puoltaneet hanketta.

Fazer Konserttitoimiston toimitusjohtaja Aino Turtiainen-Visala toteaa: “Vapaan kentän klassisen musiikin toimijoilla ei ole suuria resursseja panostaa yksittäisten konserttien ulkomainontaan. Mediaseinä täydentää tilaisuuksien markkinointia käänteentekevällä tavalla. Pienenä, mutta sisältöjen puolesta suurena kaupallisena toimijana pidän luonnollisena, että mediaseinän sisältöihin tulee muutakin kaupallista viestintää kannattavuuden varmistamiseksi. Näen sen lisäarvona, en rasitteena.”

Lisätietoja medialle:
toimitusjohtaja Pekka Kauranen, puh. 020 707 0401

viestintäpäällikkö Marja-Leena Lehtimäki, puh. 020 707 0404